Voorzitter,
Tijdens het lezen van het mobiliteitsplan kwamen er bij mij vooral zorgen naar boven. Zoals u ongetwijfeld weet is GroenLinks Noord-Holland geen voorstander van de Formule 1 in Zandvoort. Helaas gaat de race in mei wel plaatsvinden, dus moeten we er nu maar het beste van maken. Daarom is GroenLinks blij met de investering in het spoor, waardoor de dienstregeling verbeterd wordt naar Zandvoort en Overveen.
Helaas zien we in het mobiliteitsplan dat de oplossing voor de bereikbaarheid tijdens de Grand Prix nog niet voorhanden is. Het is de vraag of de investering in de spoorverbinding tussen Haarlem en Zandvoort voldoende is. Station Zandvoort zal voor iedereen de beste keus zijn, lekker met de trein en vervolgens lopen naar het circuit, maar als we nu zien dat het gewoonweg niet past in de trein, hoe gaan we daar dan mee om?
Wij maken ons zorgen om over het overschot aan reizigers na afloop van het GP-programma. Er wordt vanuit gegaan dat de afvoertijd minimaal 4 uur is. Dit terwijl bezoekers juist naar huis willen na het programma. GroenLinks verwacht dat er een kortere afvoertijd nodig is om onveilige situaties te voorkomen. Wij horen graag van de gedeputeerde hoe de organisatie ervoor zorgt dat zich geen onveilige situaties voordoen. Er wordt verwezen naar het Veiligheidsplan DGP 2020. Dat hebben wij niet. Is dat al klaar en bekend bij de gedeputeerde?
Hoe hiermee verder? Kan er nog onderzocht worden om met pendelbussen naar station Heemstede-Aerdenhout te gaan en daar bezoekers op de trein te zetten? GroenLinks zag nog geen plan voor dit station. Kan dit alsnog gemaakt worden?
GroenLinks heeft ook zorgen bij een aantal aannames die worden gedaan:
- De organisatie schat in dat het aantal mensen dat zonder kaartje richting Zandvoort komt op nihil, maar gaat toch uit van 7500 personen die dat wel zullen doen. De aanname van 7500 personen is nergens op gebaseerd. Kan nog worden onderzocht hoeveel personen zonder kaartje zullen komen?
- De Grand Prix stimuleert bezoekers uit de regio tussen de 7,5 en 25 km lopend of op de fiets te komen. 7,5 kilometer lopen lijkt GroenLinks een flink eind.
- Ook lezen wij dat er een mogelijk is om de fiets te huren. Helaas staat er niet bij hoeveel fietsen er beschikbaar zijn. Kan iedereen een fiets huren?
- Als een fietser vijf meter per seconde rijdt (18km/uur), passeert elke seconde een fiets indien zij netjes achter elkaar rijden. Dit betekent minstens 3.600 fietsen per uur per meter breedte. Met deze getallen is de capaciteit op deze wegvakken voldoende. Dit is erg theoretisch, gaat uit van dat iedereen met gemiddelde snelheid fietst. Dit is onrealistisch en leidt tot onveilige situaties. Mogelijk kan onderzocht worden om bijvoorbeeld ook een rijbaan vrij te geven voor fietsers, en deze vrijmaken bij calamiteiten?
Niet over het strand
Ook is GroenLinks zeer ongelukkig met de aanvoerroute van teamwagens en het vervoer van technici over het strand. Het strand is geen stuk infrastructuur. Tussen Noordwijk en Zandvoort ligt een stiltegebied waar auto’s helemaal niets te zoeken hebben. Teamwagens en technici moeten net zoals iedereen gewoon over de weg komen. Kan de gedeputeerde hier nog over in gesprek gaan met de organisatie van de GP om auto’s over het strand te voorkomen?
Samengevat hebben we nog wat vragen, maar vooral ook zorgen. Het mobiliteitsplan gaat uit van gelijke spreiding in ideale situaties. We zijn bang dat het erg optimistisch is en hopen dat er in de komende tijd nog een verdere uitwerking volgt die voor een meer robuuste bereikbaarheid zorgt op deze topdagen. Denk ook aan een slecht weer-scenario waarin iedereen meteen weg wil na het event, aan een calamiteitenplan etc .
Toch wil ik met een compliment eindigen. Ondanks alle zorgen en vragen die GroenLinks heeft, vinden we het wel een goed leesbaar stuk. Mijn complimenten hiervoor.