GroenLinks Noord-Holland eist opheldering over de juridische gevolgen van het contract, dat kopers sinds januari 2018 verplicht moeten onderteken als zij in de buurt van Schiphol een woning kopen. In dat contract staat dat zij op de hoogte zijn van geluidsoverlast. Bovendien kunnen zij niet meer aankloppen bij Schiphol voor klachten

Volgens het Noord-Hollandse provinciebestuur mogen toekomstige bewoners gewoon blijven klagen als ze last hebben van Schiphol. In het programma de Monitor, het onderzoeksjournalistieke platform van KRO-NCRV, werd dat door een jurist tegengesproken. Ondertussen worden er huizen verkocht en moeten nieuwe bewoners een contract ondertekenen waar volstrekte onduidelijkheid over bestaat. Het is wat GroenLinks betreft zaak dat dit heel snel wordt ogelost. Het minste dat bewoners van de overheid mogen verwachten is dat de strekking van dat beding glashelder is. GroenLinks heeft hierover een ‘actualiteit’ ingediend.   In het programma de Monitor uitte advocaat René Rensing, gespecialiseerd in omgevingsrecht, forse kritiek op het kettingbeding. Hij noemde het ‘misleidend’ en hij wees er op dat het ondertekenen van het kettingbeding bij eventuele claims in de rechtszaal zeker een rol zal spelen: ‘De rechter zal dan zeggen: U wist waar u aan begon.'

GroenLinks Statenlid Kocken: ‘De uitspraken van de jurist in de Monitor en van ons provinciebestuur zijn volstrekt tegenstrijdig. Wij willen onder meer van het provinciebestuur zwart op wit dat gemeenten en andere overheden zich nooit zullen beroepen op het ondertekenen van het contract en de garantie dat dit op generlei wijze afbreuk doet aan de slagingskans van een klacht.’   Kocken noemt het kettingbeding een schimmige regeling. ‘Het heeft er alle schijn van dat kettingbeding in het leven geroepen is om woonkwaliteit en de gezondheid van omwonenden ondergeschikt te maken aan de belangen van Schiphol. Bovendien is het toch vreemd dat, als het werkelijk is bedoeld om kopers te informeren wat het betekent om onder de rook van Schiphol een huis te kopen, er in het contract geen woord wordt gerept over de nadelige gezondheidseffecten.’

GroenLinks vindt dat er betere en eerlijkere manieren zijn om bewoners te informeren. ‘Met dit kettingbeding legt de overheid de problemen van geluidshinder en de bijbehorende gezondheidsrisico`s op het bordje van bewoners, terwijl diezelfde overheid wel nieuwe woningen onder aanvliegroutes toestaat en keer op keer instemt met de groei van Schiphol. De overlast kan ongebreideld toenemen. GroenLinks was overigens tegen extra planologische ruimte om bij Schiphol te bouwen. Maar daar heeft het Rijk al over besloten en het provinciebestuur is daar in meegegaan.’ Aldus Kocken.