Vier partijen in de Provinciale Staten omarmen het Regenboog Stembusakkoord van GroenLinks Noord-Holland. In het akkoord spreken de partijen af zich in te zetten voor thema`s als veiligheid, gelijkwaardigheid en het bevorderen van sociale acceptatie van LHBTIQ+ (Lesbisch, Homoseksueel, Biseksueel, Transgender, Interseks, Queer en anderen) in Noord-Holland.

Huidig en kandidaat Statenlid Rosan Kocken nam het voortrouw voor het stembusakkoord, waar ook het COC (Noord-Holland Noord, Kennemerland en Amsterdam) zich achter schaarden. Kocken is blij met de steun: Met dit stembusakkoord ligt er al voor de onderhandelingen een mooie basis om op deze thema’s met elkaar op te trekken. Dat is fantastisch, want de inzet voor meer acceptatie van LHBTQI+’ers en een inclusievere provincie mag niet ontbreken in het nieuwe coalitieakkoord. Daarvoor is het te belangrijk.

Het Roze Regenboogakkoord is het eerste stembusakkoord dat ooit in de Noord-Hollandse Staten voor de verkiezingen is aangegaan. De lijsttrekkers van Partij voor de Dieren, Partij voor de Arbeid, D66 en de SP zetten vol overtuiging hun handtekening onder het akkoord.

CDA, VVD, DENK, NIDA, ChristenUnie, PVV, 50PLUS, de Ouderenpartij Noord-Holland en  Code Oranje werden ook uitgenodigd om het akkoord te ondertekenen, maar die gaven aan die uitnodiging vooralsnog geen gehoor.