Provinciale Staten hebben besloten de reservering van 104 miljoen voor een tunnel onder het Spaarne in Haarlem, in te trekken. In de komende maanden zal gezocht worden naar een alternatieve openbaar vervoer besteding voor dit geld in de Metropoolregio Amsterdam. Een klein deel (3,5 miljoen) is al bestemd, namelijk voor vrije busbanen tussen Amstelveen en Uithoorn en bij Schiphol Oost.
Het besluit om het geld bij Haarlem weg te halen werd unaniem door de Staten genomen. GroenLinks woordvoerder Onno van Ulzen: "Wij vinden de Zuidtangent erg belangrijk, met name ook de verdere uitbreiding, waar de tunnel een onderdeel van is. De leefbaarheid, de luchtkwaliteit en de economie van de regio Haarlem kunnen daardoor verder versterkt worden."
In de afgelopen jaren is door provincie en gemeente Haarlem gezamenlijk opgetrokken. Er zijn verschillende (vervoers)studies uitgevoerd en door middel van werkateliers hebben ondernemers, organisaties en inwoners van Haarlem veel inbreng gehad. De eindrapportage van de Tunnelstudie laat zien dat tracé A met een middellange tunnel vanaf de Schipholweg de meeste extra reizigers genereert en toekomstvast is. Ook heeft deze tunnel een hoog oplossend vermogen voor openbaar vervoer, scheepvaart, auto en fiets. GroenLinks kiest daarom voor de middellange tunnel, met de variant Zuider Buiten Spaarne inclusief verplaatste brug.
"Helaas hebben we moeten constateren dat de gemeente Haarlem een andere koers is gaan varen. Het besluit dat kort voor de zomer is genomen en de toelichting daarop van wethouder Nieuwenburg leiden tot de conclusie dat niet te verwachten is dat de 100 miljoen euro op een goede manier in Haarlem ingezet kan worden", aldus Onno van Ulzen.