Schiphol is een belangrijke motor voor de economie, al wordt dat belang nogal eens overdreven. GroenLinks stelt hoe dan ook eisen aan die motor. Hij moet schoon en stil zijn en mag ook best wat kleiner zijn: Schiphol hoeft niet tot de grootste vier luchthavens van Europa te horen.
Tijdens het debat in Provinciale Staten over de provinciale middellangetermijn visie op de luchthaven, benadrukte GroenLinks-woordvoerder Klaas Breunissen vooral het belang van een stillere motor. GroenLinks vindt dat het nachtregime van Schiphol niet moet ophouden om zes uus 's morgens maar om zeven uur 's morgens. 'Voor de meeste mensen hoort de tijd tussen zes en zeven uur 's morgens echt nog bij de nacht, de lawaaioverlast van vliegtuigen moet in dat uur omlaag.'
Een motie van de statenfractie om dat als provinicaal standpunt vast te leggen, kreeg alleen steun van de PvdA en de SP en haalde het dus niet. Tegenstemmer D66 in een stemverklaring: 'We zijn bang dat verlenging van de nachtrust ten koste gaat van de economie.' Tja, in ieder geval wel een duidelijke stemverklaring.