GroenLinks is blij met de keuze van projecten in het nieuwe meerjarenprogramma infrastructuur. In 2006 komt meer dan 26 miljoen beschikbaar voor investeringen in bus- en fietsverbindingen. Het merendeel gaat naar twee nieuwe tracés van de Zuidtangent, richting Uithoorn en Nieuw-Vennep.
Twee jaar geleden was de Statenfractie nog kritisch over het provinciale infrastructuur programma (PMI). Bijna 90% werd toen geïnvesteerd in wegen, terwijl het openbaar vervoer er bekaaid vanaf kwam. Die situatie is nu volledig omgekeerd: van de beschikbare gelden gaat meer dan 80% naar fiets en bus.
Een kleine 25 miljoen wordt besteed aan de Oosttak en Zuidtak van de Zuidtangent, de snelle busverbinding van Haarlem via Hoofddorp naar Amsterdam Zuid-Oost. De Oosttak verbindt de Zuidtangent met Uithoorn: het deel dat nu wordt aangelegd ontsluit het Schiphol Logistics Park. Nieuw-Vennep wordt aangesloten op de Zuidtangent dankzij de Zuidtak, waarbij nu het tracé vanaf de Noordelijke Randweg aan de beurt is.
Andere projecten:
• Om de doorstroming van de bus bij Hilversum te verbeteren wordt een speciale bustoerit naar de A27 aangelegd en wordt op diezelfde weg de vluchtstrook tussen Huizen en Eemnes geschikt gemaakt voor de bus.
• Bij de N504 in Harenkarspel wordt een alternatieve fietsroute voor scholieren aangelegd.
De commissie Wegen, Verkeer en Vervoer heeft in de vergadering van donderdag 20 oktober positief geadviseerd over het PMI.