Minister Peijs (Verkeer&Waterstaat) ziet toch af van decentralisatie van vier Noord-Hollandse spoorlijnen. Volgens haar zijn de nadelen te groot en zij wijst dan ook het aanbod van de provincie af. Het traject Den Helder-Alkmaar wordt bij het hoofdrailnet gevoegd, over de andere drie contractdiensten gaat de minister met de NS in overleg.

Al ongeveer een jaar wordt er gesproken over de overname van een aantal spoorlijnen door de provincie. Het gaat hierbij om contractlijnen die de NS eventueel kwijt zou willen, omdat ze onrendabel zijn. Ondermeer Zandvoort-Haarlem en Den Helder-Alkmaar zaten bij de vier lijnen die door minister Peijs aan de provincie zijn aangeboden. De Statenfractie van GroenLinks was gematigd positief over een eventuele overname door de provincie. Aan de ene kant omdat wij vreesden dat anders de lijnen wel eens zouden kunnen verdwijnen – de NS leek ze liever kwijt dan rijk – aan de andere kant omdat het de mogelijkheid zou bieden voor een goede combinatie met het streekvervoer dat ook in handen van de provincie is. Wij hebben daarom ook Cornelis Mooij (Gedeputeerde Verkeer, VVD) gesteund die onder een aantal voorwaarden aan decentralisatie wilde meewerken. Belangrijkste daarbij was dat er geen overstap (knik) mag zijn in Alkmaar of Haarlem. Dus de treinen moeten kunnen doorrijden naar Amsterdam. Eigenlijk de enige manier om het aantrekkelijk te houden danwel te maken voor reizigers. Betekent wel dat als de provincie een andere vervoerder dan de NS zou vinden, die dan ook voor een deel samen met de NS op het zelfde spoor moet.

Met name die voorwaarde ging echter te ver voor minister Peijs, die niet wil tornen aan het exclusieve recht van de NS om op het hoofdnet te rijden:

Het toestaan van rechtstreekse treindiensten vanaf de te decentraliseren contractsectordiensten over het HRN naar Amsterdam is in strijd met het exclusief recht van NS op basis van de vervoerconcessie voor het HRN. Daarom kom ik tot de conclusie dat decentralisatie van de vier Noord-Hollandse contractsectordiensten niet langer aan de orde is.

Ik zal daarom mijn verantwoordelijkheid nemen en een toekomstvaste oplossing zoeken. Daarbij zal ik uitvoering geven aan de door de Tweede Kamer aangenomen motie Hofstra (Kamerstuk 2004-2005, 27482, nr. 111), die de regering oproept de verbinding Den Helder - Alkmaar op te nemen in het HRN. Voor de contractsectordienst Den Helder-Alkmaar zal dat een toekomst zijn met NS als vervoerder binnen het HRN. Voor de overige drie contractsectordiensten zal ik ook een vervoerder moeten zoeken. Daarbij ligt het voor de hand dat ik allereerst met NS in gesprek zal gaan.

Wij zullen nauwlettend in de gaten houden hoe dit verder gaat: onduidelijk is wat dit precies betekent voor het voortbestaan van de drie lijnen. De minister gaat immers in gesprek met de NS, die eerder aangaf zich te willen bezinnen op voortzetting van het contract. In de commissie Wegen, Verkeer en Vervoer van 3 maart zal dit onderwerp ongetwijfeld aan de orde komen.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Harmen Binnema, tel. 020-4864364