Hobbydieren als paarden, ezels en schapen hebben beschutting nodig bij felle zon, hagel of heftige regenbuien. In de wet Dieren is daarom vastgelegd dat elk dier recht heeft op bescherming tegen slechte weersomstandigheden. Toch mogen van de provincie Noord-Holland niet zomaar schuilstallen gebouwd worden op de weilanden waar de dieren worden gehouden. GroenLinks in Noord-Holland wil af van dit verbod. De partij lanceert daarom een initiatiefvoorstel om schuilstallen onder voorwaarden in buitengebieden mogelijk te maken.

Zita Pels, woordvoerder dierenwelzijn van GroenLinks Noord-Holland: “Veel eigenaren van hobbydieren hebben hun vee niet dicht bij huis lopen, maar in een verderop gelegen weiland. Bij extreem weer is het voor hen dus geen optie om hun dieren ‘even’ op stal te zetten. Om toch beschutting te bieden komt het voor dat er provisorische bouwsels worden geplaatst die het landschap absoluut niet verfraaien, maar ook geen optimale beschutting bieden aan dieren. Daar kan echt niemand tevreden mee zijn.”

Het provinciebestuur verbiedt nu schuilstallen in buitengebieden uit angst voor verrommeling van het landschap. Pels: “Net zoals Gedeputeerde Staten wil GroenLinks het mooie Noord-Hollandse open landschap beschermen tegen een wildgroei aan bouwwerken. In ons voorstel laten we zien dat door eisen te stellen aan gebruik van bijvoorbeeld natuurlijke bouwmaterialen en maximale afmetingen je schuilgelegenheden kan bieden die prima passen in het landschap. Tegelijkertijd keren we de ontwikkeling dat steeds minder dieren in de wei staan.”

GroenLinks volgt hiermee de provincie Friesland, die in die in 2014 schuilstallen in het buitengebied mogelijk maakte door de Verordening Romte Fryslân aan te passen. Vorig jaar wees de provincie Noord-Holland het toestaan van schuilstallen buiten het bouwvlak in de gemeente Heerhugowaard af.