Vijf windmolens bij de Noorderijplas in Amsterdam Noord kunnen het hele stadsdeel van energie voorzien. GroenLinks heeft daarom vandaag het gebied bij de Noorderijplas gemarkeerd als potentiële locatie voor de winning van windenergie. Drie GroenLinks politici - Liesbeth van Tongeren (Tweede Kamerlid), Maarten van Poelgeest (wethouder energie in Amsterdam) en Titia van Leeuwen (lijsttrekker GroenLinks Noord-Holland) - trotseerden de regen en onthulden symbolisch de eerste windmolen. Bekijk hieronder het filmpje!

Van Poelgeest: ‘Nieuwe windmolens zijn zo ver ontwikkeld, dat één windmolen 8000 huishoudens kan voorzien van stroom. Dat is net zoveel als vijf oude windturbines, die momenteel in Westpoort staan. Dat betekent een enorme sprong in energievoorziening. We zetten in op vijf nieuwe windturbines bij de Noorderijplas, maar stel je voor dat we twintig molens zouden plaatsen, dan is de halve stad voorzien van stroom.’

Ook in de Provincie Noord-Holland is GroenLinks een voorvechter voor windenergie. Dankzij de inspanningen van de partij in het provinciale bestuur, ligt er nu een ‘windmolenplankaart’ met mogelijke gebieden waar windmolens goed passen in het landschap. ‘De meeste weerstand tegen windmolens komt door slechte inpassing in de open ruimte en gebrekkige communicatie met burgers. GroenLinks wil windmolens groeperen in gebieden waar het kan en niet her en der een windmolen plaatsen. Bovendien moet de energie direct ten goede komen aan de inwoners en bedrijven in de nabijheid, zodat men weet wat het oplevert,’ aldus Titia van Leeuwen.

Kamerlid Liesbeth van Tongeren vecht tegen het beeld dat windmolens geldverslindende projecten zijn: ‘Er is wel subsidie nodig om windenergie betaalbaar te maken voor burgers, maar weet je hoeveel overheidsgeld er naar gas- en kolencentrales gaat? Ieder jaar betaalt elke belastingbetaler gemiddeld 800 euro extra voor het in stand houden van onze huidige, vieze energievoorziening. In vergelijking daarmee is windenergie vele malen goedkoper!’ GroenLinks wil aan Nederland laten zien hoeveel geld er verdwijnt in fossiele energieprojecten en heeft daarom een meldpunt Fossiel Schandaal geopend. Van Tongeren: ‘Het doel is de ergste projecten afschaffen en zo ruimte en steun creëren voor nieuwe schone energie, zoals windenergie!’