Gedeputeerde Staten hebben besloten de reservering voor de aanpassing van het banenstelsel op Schiphol niet te verlengen. Het Rijk geeft onvoldoende garanties dat recht wordt gedaan aan het principe "baan erbij, baan eraf" met mogelijk gunstige effecten voor de omgeving. De Statenfractie van GroenLinks is verheugd over dit besluit.
Te elfder ure werd door minister Eurlings (Verkeer en Waterstaat) een verzoek gedaan aan de provincie Noord-Holland om de reservering voor een parallelle Kaagbaan nogmaals te verlengen. De vorige keer was in 2006: toen stemde GroenLinks ook tegen verlenging, maar was een meerderheid hiervoor - wel met de nadrukkelijke boodschap dat dit echt de laatste keer moest zijn.
Aanvankelijk leek Eurlings bereid om de verlenging van de reservering te koppelen aan het sluiten van de Aalsmeerbaan en verminderd gebruik van de Buitenveldertbaan. In de uiteindelijke brief die Noord-Holland van de minister ontving, werd echter alleen omfloerst gesproken over opties voor de toekomst en mogelijk verminderd gebruik. Al met al onvoldoende garanties voor het college van GS, dat daarom besloot niet in te stemmen met een verlenging. Dit standpunt wordt door GroenLinks van harte ondersteund.