GS willen € 15 miljoen bijdragen aan het omleggen van de A9. GS antwoorden dat op schriftelijke vragen van Bart Heller. Heller stelde de vragen eerder naar aanleiding van uitlatingen van gedeputeerde Hooijmaijers over de verlegging van de A9 rond Badhoevedorp.
Vragen
In de provinciale knipselkrant troffen wij deze week een uitgebreid verslag aan van het bezoek van gedeputeerde Hooijmaijers aan de Dorpsraad Sloten - Oud Osdorp. Blijkens de weergave van dit bezoek in de Westerpost van 19-01-2005 heeft gedeputeerde Hooijmaijers zich in krachtige termen uitgelaten over de verlegging van de A9 rond Badhoevedorp. Enkele citaten:
"De provincie is er groot voorstander van om de A9 rond Badhoevedorp te verleggen (…). GS vinden dit zelfs zo belangrijk dat dit in het top-tien-prioriteitenlijstje staat. Het verleggen van de A9 kost maar liefst 245 miljoen euro. Als het aan mij ligt zal de provincie hier een substantieel bedrag aan bijdragen. (…) Dat de A9 ooit verlegd wordt staat voor mij wel vast. Ik weet alleen niet zeker wanneer. (…) ik verwacht dat we in 2009 kunnen starten met het verleggen van de A9. (…) Dit project komt op onze investeringslijst."
De fractie van GroenLinks is uiteraard op de hoogte van de leefbaarheidsproblemen die de huidige A9 veroorzaakt. Dat een oplossing hiervoor, blijkens de woorden van de gedeputeerde, binnen handbereik ligt, is dan ook goed nieuws voor de bewoners ter plekke en wordt als zodanig ook toegejuicht door GroenLinks. De uitlatingen van de gedeputeerde roepen echter wel enkele vragen op, die wij hierbij aan u willen stellen.
- De gedeputeerde spreekt van een "substantiële bijdrage" op een totaalbedrag van € 245 miljoen. Wij gaan er van uit dat hij het dan heeft over enkele tientallen miljoenen euro's. Kan het college dit bevestigen? M.a.w.: kunt u aangeven hoe substantieel de bijdrage is die u aan de oplossing van dit probleem denkt te gaan besteden?
- Binnen het PMI is voor een dergelijke investering geen ruimte meer, wij gaan er dus van uit dat deze bekostigd gaat worden uit de extra investeringsimpuls. Het oorspronkelijk beschikbare budget voor infrastructuur t.b.v. het autoverkeer bedroeg € 197,5 miljoen, waarvan reeds circa € 44 miljoen is verplicht (N201 en bereikbaarheid Mediapark Hilversum). Tevens bestaat bij partijen de wens om fors te investeren in de Westfrisiaweg. I.c.m. een "substantiële bijdrage" aan het verleggen van de A9 lijkt het geld dan op te zijn, hetgeen zou betekenen dat voor de andere aangedragen projecten geen geld meer beschikbaar is. Klopt dit? Of bent u wellicht voornemens om af te zien van grootschalige investeringen in de Westfrisiaweg?
- Een andere mogelijkheid zou vanzelfsprekend zijn om te besluiten tot een verdergaande verhoging van de provinciale opcenten. Hier valt met GroenLinks in principe zeer wel over te spreken. Is dit wellicht wat uw college beoogt?
- De gedeputeerde spreekt over een "top-tien-prioriteitenlijst" van de provincie. Deze is ons niet bekend. Kunt u ons deze mede delen?
- Het lijkt ons van groot belang dat de betrokkenen ter plekke (bewoners, gemeentebestuur) zo snel mogelijk formeel op de hoogte worden gesteld van het voor hen heuglijke nieuws. Wanneer bent u van plan om dit te gaan doen?
Antwoord van GS:
- Wij zijn via de stuurgroep A9 Badhoevedorp in gesprek met gemeente Haarlemmermeer, Rijkswaterstaat Noord-Holland, Amsterdam, ROA en Schiphol om de financieringsopzet uit te werken. Zoals wij in onze brief van 12 oktober 2004 aan uw staten hebben aangegeven is een go / no go besluit aan de orde in de eerste helft van 2005. Wij hebben de omlegging A9 Badhoevedorp / T106 opgenomen als prioriteit 9 in de projectenlijst behorend bij de Extra Investeringsimpuls Noord-Holland. Deze projectenlijst en prioriteitsvolgorde hebben wij uw staten aangeboden ten behoeve van de door uw staten te organiseren dialoog met de bevolking en ter verdere besluitvorming. Voor alle projecten in de lijst geldt, dat een bijdrage vanuit de Extra Investeringsimpuls Noord-Holland substantieel is voor het al of niet doorgaan c q. het versnellen van de uitvoering van een project. Voor de Omlegging A9 Badhoevedorp / T 106 denken wij, dat € 15 miljoen een substantiële bijdrage zou kunnen zijn.
- Een van de kenmerken van de projectenlijst is dat er meer projecten op staan dan er geld beschikbaar is. Er kunnen immers projecten niet doorgaan of er kunnen zich mogelijkheden aandienen voor andere financiering van projecten. In zo’n geval hebben zijn direct andere projecten beschikbaar, zodat geen onderuitputting optreedt. Wij hebben uw staten voorgesteld qua werkwijze de lijst vast te stellen, zonder daarbij een uitspraak te doen over definitieve financiering en/of subsidiering. Afhankelijk van de voortgang zullen dan op gezette momenten besluiten genomen kunnen worden over kredieten (provinciale projecten, PMI) en subsidiebeschikkingen. Daarbij wordt tevens in beeld gebracht de consequentie voor het kasritme en de consequentie voor het restantprogramma (vergelijkbaar met FINH/UNA). Uw inschatting dat er daarbij slechts geld beschikbaar is voor N201, Media Park Hilversum, de Westfrisiaweg en de A9 delen wij niet. Onze inschatting is dat er geld beschikbaar is voor de projecten 1 t/m 8 en - indien de extra reservering voor de N201 kan vervallen – ook voor project 9.
- Op dit moment gaan wij niet uit van een verdergaande verhoging van de provinciale opcenten. Wij hebben een ons inziens ambitieus investeringsprogramma opgesteld waar wij graag mee aan de slag willen.
- De "top-tien-prioriteitenlijst" is spreektaal voor de projectenlijst van de Extra Investeringsimpuls Noord-Holland. Ons college heeft uw staten onlangs een brief gezonden aangaande ons besluit van 1 februari 2005 met betrekking tot de projectenlijst en prioriteitsvolgorde. De projectenlijst bevat 12 weginfrastructuurprojecten en 4 openbaar vervoerinfrastructuurprojecten.
- Zoals gezegd is het aan uw staten nu de dialoog met de bevolking te organiseren.