Binnenkort rijden de ruim honderd auto's, busjes en vrachtauto’s van de provincie op aardgas. Met dank aan de GroenLinks-fractie die 2½ jaar geleden daartoe een motie indiende en daarvoor een Statenmeerderheid verkreeg.
De provincie Noord-Holland heeft besloten al haar provinciale voertuigen te gaan leasen en doet dat samen met de provincies Zuid-Holland en Utrecht en de Milieudienst Rijnmond. Een dezer dagen wordt de aanbesteding hiervan afgerond.
Een knelpunt bij de verduurzaming van het provinciale wagenpark is het gebrek aan vulpunten voor duurzamer brandstoffen dan benzine en diesel. In Noord-Holland zijn 2 openbare aardgasvulpunten, 1 vulpunt voor bio-ethanol en 1 vulpunt voor biodiesel. Om hier verandering in te brengen wil de provincie de vraag naar duurzame brandstoffen stimuleren, o.a. door haar eigen wagenpark te verduurzamen en gemeenten te stimuleren dat ook te doen, zodat het aanbieden van alternatieve brandstoffen voor pomphouders interessant wordt. Als blijkt dat het niet lukt om op afzienbare termijn in Noord-Holland een dekkend netwerk voor alternatieve brandstoffen te realiseren, moeten er aanvullende maatregelen genomen worden.
Op 21 april gaven Provinciale Staten bijna unaniem (op het CDA na, dat schone diesel bepleitte) hun fiat aan de provinciale verduurzamingsplannen. GroenLinks-woordvoerder Klaas Breunissen: ‘We steunen van harte het provinciale beleid om met anderen de vicieuze cirkel van het gebrek aan vulpunten te doorbreken door de vraag naar duurzamer brandstoffen te bevorderen. Maar als dat niet voldoende lukt, kunnen we ook gaan denken aan startsubsidies voor pomphouders. De provincie Gelderland stelt bijvoorbeeld 1 miljoen euro daarvoor beschikbaar. Ook kunnen GS bij de verlening van concessies aan pomphouders langs provinciale wegen, de voorwaarde verbinden dat er alternatieve vulpunten aanwezig zijn.’