Het Rijk gaat niet investeren in een tweede zeesluis bij IJmuiden. Minister Peijs van Verkeer en Waterstaat heeft dit onlangs aan de Tweede Kamer laten weten. Het kabinet geeft aan dat de kosten vele malen hoger zijn dan de baten en dat er andere mogelijkheden zijn om congestie voor de sluis op te lossen. Voor de Statenfractie van GroenLinks reden om de provinciale reservering van € 34 miljoen voor de zeesluis opnieuw ter discussie te stellen.
In haar brief aan de Tweede Kamer geeft Peijs aan dat alle analyses van kosten en baten die tot nu toe zijn gedaan - ondermeer door het Centraal Planbureau - negatief uitpakken. Op z’n vroegst in 2013 kan eventueel opnieuw de noodzaak van een sluis worden onderzocht. Het standpunt van de minister is dat er ‘onvoldoende argumenten zijn die een verdere voortzetting van de voorbereiding van een m.e.r.- en tracéwetplichtige infrastructurele oplossing rechtvaardigen.’ Met andere woorden, de procedures om snel tot een nieuwe sluis te komen worden stopgezet.
In plaats van de nieuwe sluis stelt de minister voor om in te zetten op capaciteitsmanagement. Daarbij valt te denken aan prijsdifferentiatie – verschillende tarieven per type schip of soort lading – en verandering van schutregime. Kolenschepen kunnen vóór de sluis worden gelichterd en lading kan overgeslagen worden.
In de afgelopen jaren heeft het provinciaal bestuur samen met de gemeente Amsterdam en het Gemeentelijk Havenbedrijf actief gelobbyd. Als ondersteuning voor die lobby heeft de provincie Noord-Holland al die tijd € 34 miljoen uit eigen middelen gereserveerd voor de nieuwe zeesluis. GroenLinks vindt het gezien het standpunt van de minister de hoogste tijd om die reservering op te heffen en het geld aan nuttiger zaken uit te geven.