Het landschapsplan

Het landschapsplan was nodig om meer inzicht te krijgen wat de weg betekent voor  het landschap en het werelderfgoed van de Stelling van Amsterdam. Uit het plan blijkt onvermijdelijk dat de verbindingsweg weg een doorsnijding vormt voor dit prachtige gebied.

Het landschapsplan bevat maatregelen waar we ons zeker in kunnen vinden. Elementen van de Stelling herstellen en beter herkenbaar te maken. Denk hierbij aan de openheid van de inundatiekommen die onder water konden worden gezet en de herstel van de hoofdweerstandslijn, die samen met het inundatiekanaal en de met toevoeging van bomenrijen herkenbaar en beleefbaar wordt in het landschap. Laten we ons voordeel doen met alle informatie die vergaard is. Ik heb genoten van de plannen en de beelden van de maatregelen om het landschap te versterken en de cultuurhistorische waarden van de Stelling van Amsterdam zichtbaar en consistent te maken.

Nieuwe weg niet de oplossing

Het plan heeft ons echter niet van gedachten doen veranderen over nut en noodzaak van deze weg. Gelukkig zien meerdere partijen hoe prachtig het landschap is, en hoeveel mooier het kan worden. Door te blijven hameren op de waarden van dit gebied moet toch uiteindelijk duidelijk worden dat een weg hier niet past. En dat we daar zeker geen kapitalen aan uit moeten gaan geven, nu de kosten inmiddels geraamd worden op meer dan 900 miljoen(!).

Hiermee willen we niet ontkennen dat er een opgave ligt om de omgeving van de  N203 leefbaarder te maken. Met het leefbaarheidsfonds zijn maatregelen benoemd voor de korte termijn, deze hebben positieve effecten op de geluidshinder en deels op de luchtkwaliteit. We vinden we het effect van deze maatregelen op korte termijn nog niet voldoende, maar ook de aanleg van de verbindingsweg A8/A9 is daarvoor niet het antwoord, en zelfs als deze er ooit zou komen hebben de inwoners van Krommenie en Assendelft daar nu weinig aan. Minder mensen in de auto en meer op de fiets of in het OV, daar wordt de leefbaarheid in Krommenie en Assendelft echt beter van. Bovendien past dit beter in de ambities voor een duurzame mobiliteit en het Klimaatakkoorddoel om 8 miljard minder (zakelijke) kilometers te rijden in 2030. Tijdens de PS-vergadering steunden we de motie van D66 die verder verkend hoe we zo’n modal shift kunnen bewerkstelligen.

Hoe verder?

We spraken af een landschapsplan op te stellen, dat is nu gebeurd, we spraken af te verkennen of met dit plan de status van werelderfgoed behouden kan blijven. Daar krijgen we op zijn vroegst in 2023 duidelijkheid over. Het blijkt een kwestie van lange adem, maar we zien de toekomst van dit prachtige gebied, de groene long zonder nieuwe doorsnijding van een provinciale stroomweg met steeds meer vertrouwen tegemoet.