Provinciale Staten hebben vandaag 2,9 miljoen euro uitgetrokken voor de bouw van een natuurbrug over de Zandvoortselaan tussen de Amsterdamdse Waterleidingduinen en het Nationaal Zuid-Kennemerland. De natuurbrug gaat de twee natuurgebieden met elkaar verbinden zodat dieren en planten over een groter leefgebied beschikken, wat goed is voor hun voortbestaan. De totale kosten bedragen ruim 9 miljoen euro, dat mede wordt opgebracht door een Europese subsidie van ruim 3 miljoen euro. Het is de bedoeling dat de natuurbrug die de naam Zandpoort heeft gekregen, in 2013 klaar is. Tijdens de Statenvergadering werd een motie van GroenLinks aangenomen om twee zaken goed te regelen: het fietspad en de damherten.

Fietspad Een voorwaarde van de Europese subsidie is dat het fietspad in het Nationaal Park over de natuurbrug wordt doorgetrokken naar het zuiden. Een combinatie van natuurverbinding en fietspad hoeft voor de natuur absoluut niet schadelijk te zijn, zoals de ervaringen met zo'n gecombineerde fiets/natuurbrug in Hilversum laat zien. Omstreden is echter het fietspad ten zuiden ervan. Het aanvankelijke plan om een fietspad dwars door de Amsterdamse Waterleidingduinen (AWD) aan te leggen, is op grote weerstand gestuit. Het unieke van de AWD is immers dat er niet mag worden gefietst en vele wandelaars hebben de provincie laten weten dat graag zo te houden. Tijdens de Statenvergadreing werden 10.000 handtekeningen aangeboden van mensen die geen fietspad door de AWD willen. In een Klankbordgroep is inmiddels een fietspadtracé bedacht, dat deels niet en deels door de rand van de AWD loopt. De stem van de handtekeningenzetters mag echter nog wel wat duidelijker in het tracé dooorklinken, vinden de Staten. De aangenomen GroenLinks-motie benadrukt namelijk dat de natuurbrug pas kan worden aangelegd als er 'een overtuigend draagvlak bij relevante betrokkenen' voor het aan te leggen tracé is. Damherten De andere kwestie die speelt, is de verschillende manier waarop de beheerders van de twee natuurgebieden omgaan met de aanwezige damherten. In het Nationaal Park worden damherten 'beheerd', dat wil zeggen dat de damherten die 'te veel' zijn, worden afgeschoten. In de AWD, beheerd door Waternet van de gemeente Amsterdam, vindt geen afschot plaats. De gemeente Amsterdam vindt dat de overlast van damherten die het gebied verlaten en op verkeerswegen gaan lopen en in bollenvelden gaan eten, moet worden tegengegaan door de plaatsing van hoge hekken om het gebied. De meningen in de Staten over het gewenste beheersregime zijn verdeeld. De Statenfractie van GroenLinks neemt hetzelfde standpunt in als de gemeente Amsterdam. Hoe dan ook vindt GroenLinks dat er eenheid in het beheer moet komen als de twee natuurgebieden met elkaar worden verbonden. Het kan immers niet zo zijn dat er een natuurbrug voor dieren wordt aangelegd en dat er dan op die brug fysieke maatregelen moeten worden getroffen om damherten te verhinderen van de ene naar de andere kant te lopen omdat er nog een verschillend beheer is. De meerderheid van Provinciale Staten is dat met GroenLinks eens en heeft zich daarom uitgesproken voor een 'heldere afspraken voor éénzelfde beheersregime'. Komt terug Als aan een van beide voorwaarden in het voorjaar van 2011 niet is voldaan, moet de kwestie terugkomen in Provinciale Staten, zo luidde de andere uitspraak uit onze aangenomen motie. Maar hopelijk komt het dagelijks bestuur van de provincie (Gedeputeerde Staten) er met betrokkenen goed uit, dan is nieuwe Statenbehandeling helemaal niet nodig. De tekst van de aangenomen GroenLinks-motie luidt: Provinciale Staten, in vergadering bijeen op 12 april 2010,

 

beraadslagend over agendapunt 10 ‘Beschikbaar stellen financiën Natuurbrug de Zandpoort’;

speken als hun mening uit:

* de provinciale financiële bijdrage van 2,9 miljoen euro wordt alleen ter beschikking gesteld als:

a) er een overtuigend draagvlak is bij relevante betrokkenen (beheerders, overheden, gebruikers, natuurliefhebbers) voor het tracé van het aan te leggen fietspad in/langs de Amsterdamse Waterleidingduinen;

b) er heldere afspraken gemaakt worden voor éénzelfde beheersregime voor damherten, dat zowel geldt in de Amsterdamse Waterleidingduinen als in het Nationaal Park Zuid-Kennemerland;

* indien aan één van deze voorwaarden niet is voldaan vóór maart 2011 (start Definitief Ontwerp Recroduct) deze kwestie opnieuw ter besluitvorming voor te leggen aan Provinciale Staten. Het lid van Provinciale Staten, Klaas Breunissen (GroenLinks)