Onderwerp: Realisatieovereenkomst N201
Door de leden Cornelissen (D66), Humalda-Blok (VVD), Post (CDA) en Heller (GroenLinks) wordt de volgende motie ingediend:
Provinciale Staten van Noord-Holland, in vergadering bijeen op maandag 25 oktober 2004 te Haarlem, beraadslagend over voordracht 72 aangaande de Realisatieovereenkomst N201 en gehoord de discussie hieromtrent;
overwegende:
- dat het project N201 (met een actuele totale kostenraming ad 562 mln, waaraan de provincie Noord- Holland een bijdrage levert van 144,2 mln), ondanks de voorziene beheersmaatregelen, nog een groot aantal financiële onzekerheden en risico's bevat, met name gedurende de eerste fase;
- dat de provincie Noord-Holland optreedt als trekker en hoofduitvoerder van het gehele project en daarbij volgens de gemaakte afspraken en overeenkomsten "draagt de provincie het risico van kostenoverschrijdingen en komen meerkosten voor rekening van de provincie";
- dat in de realisatieovereenkomst ingeval van overschrijdingen/meerkosten ook veelvuldig sprake is van "gemeenschappelijk risico" en dat dan "partijen nader in overleg treden" hetgeen betekent dat de provincie als hoofduitvoerder toch de grootste financiële risico's loopt;
- dat het project zelve weliswaar een risicofonds kent, maar voor slechts een 4-tal met name genoemde risico's;
- dat, gezien de omvang van het project, het voor een verantwoord financieel beleid gewenst is dat de provincie de nodige financiële voorzorgen neemt en zekerheden treft;
besluiten:
- een additionele, interne reservering te treffen voor de risico's die de provincie loopt met de realisatie van het project N201 ten bedrage van 20 mln;
- dat deze reservering uitsluitend mag worden aangewend ter dekking van financiële tegenvallers ten opzichte van de kostenraming (of meerkosten) voor de provincie en nimmer kan worden ingezet ter (mede)financiering van enige vorm van planaanpassing ten opzichte van het per heden overeengekomen uitvoeringsplan;
- deze reservering te dekken uit de zogeheten extra Investeringsimpuls 2004/Onderdeel Mobiliteit & Weginfrastructuur tot de begrotingsbehandeling najaar 2005;
- dat zodra deze reservering of delen daarvan niet langer noodzakelijk blijken voor de bedoelde risico's, zij vrijvalt voor besteding aan projecten die behoren tot of voldoen aan de criteria van de extra investeringsimpuls/onderdeel weginfrastructuur 2004,
en gaan over tot de orde van de dag.
aangenomen met stemmen van de fracties van de PvdA, het CDA, de ChristenUnie-SGP, de Ouderenpartij NH/VSP, GroenLinks, D66, de VVD en de fractie-Prins.