Op 12 oktober hebben Gedeputeerde Staten geantwoord op de schriftelijke vragen van Harmen Binnema over leegritten van bussen van Connexxion.
Op 15 september stelde Harmen Binnema de volgende schriftelijke vragen:
Dankzij de reizersvereniging ROVER werd de fractie van GroenLinks geattendeerd op de zgn. leeg-materieel ritten van Connexxion. Een aantal reizigers had erover geklaagd dat bussen leeg voorbij rijden. Uit gesprekken van ROVER met Connexxion bleek dat de laatste bereid is deze ritten (38 per dag!) open te stellen voor passagiers.
Deze ritten zouden bovendien geen extra kosten voor de provincie met zich meebrengen.
Concreet gaat het om de volgende ritten:
- vijf ritten op lijn 46 (Lambertschaag-Hoorn v.v.),
- vijf ritten op lijn 47 (Venhuizen-Hoorn v.v.),
- vier ritten op lijn 123 (van Grootschermer naar Alkmaar),
- vier ritten op lijn 161 (van Ursem naar Alkmaar),
- vier ritten op lijn 164 (van Egmond aan Zee naar Castricum),
- twee ritten op lijn 152 (van Schagen naar Julianadorp),
- acht ritten op lijn 158 (Den Oever-Den Helder v.v.),
- drie ritten lijn 658 (Anna Paulowna-Schagen v.v.),
- één rit lijn 632 (van Middenmeer naar Schagen) en
- twee ritten lijn 654 (van Nieuwe Niedorp naar Schagen)
Het verzoek van ROVER, dat wij met deze schriftelijke vragen willen ondersteunen, is om de ritten in de dienstregeling op te nemen, met de vermelding "rijdt tot nadere aankondiging, raadpleeg de haltevertrekstaat of informeer bij 0900-9292". Dit houdt tevens in dat als Connexxion in de loop van het jaar besluit de ritten te wijzigen, dat hiervoor de vertrekstaat gewijzigd wordt en 0900-9292 wordt ingelicht.
Dit is voor ondergetekende aanleiding voor de volgende vragen:
Vragen
- Is bovenstaande informatie, zowel het verzoek van ROVER namens de reizigers, als het aanbod van Connexxion, bij de provincie bekend?
- Indien Connexxion bereid is zonder extra kosten voor de provincie bovengenoemde 38 ritten voor reizigers open te stellen, kunt u dan met dit aanbod instemmen en hierover in overleg treden met Connexxion?
- Zo nee, wat zijn uw overwegingen om niet op dit aanbod in te gaan?
- Zo ja, kunt u bovendien instemmen met de voorgestelde wijze van informatievoorziening aan de reizigers, d.w.z. via de vertrekstaat en 0900-9292?
- Bent u bereid om de genoemde ritten, gezien de bijzondere situatie, buiten beschouwing te laten bij het vaststellen van een bonus/malus?
Op 12 oktober hebben Gedeputeerde Staten de volgende antwoorden op deze vragen vastgesteld:
1. Ja, het verzoek van Rover is bij de provincie bekend. Dit verzoek is een jaar geleden voor het eerst voorgelegd aan Connexxion, waarna de mogelijkheden hiertoe tussen Provincie en Connexxion zijn besproken. Het per lijn uitgewerkte overzicht van leeg-materieelritten (zoals weergegeven in de brief van Rover) dat in aanmerking zou komen voor opname in de dienstregeling, is echter noch bij de provincie noch bij Connexxion bekend.
Met Connexxion zijn de mogelijkheden besproken om leeg-materieelritten op te nemen in de dienstregeling, waarbij reizigers op zouden kunnen stappen bij het beginpunt van de leeg-materieelrit en zouden kunnen uitstappen op het eindpunt van de leeg-materieelrit. In overleg met Connexxion is destijds besloten niet over te gaan tot opname van deze ritten in de dienstregeling. Verschillende redenen speelden hierbij een rol. Allereerst bestaat er voor deze ritten geen continuïteit omdat door roosterwijzigingen ritten vervallen. Dit is moeilijk tussentijds te communiceren naar de reiziger. Verder werden er problemen voorzien met reizigers vanwege het feit dat op deze ritten reizigers alleen zouden kunnen uitstappen op het begin- en eindpunt van de rit (dit kan de remise zijn). Op tussenliggende haltes (indien de leeg-materieel rit al via de in de dienstregeling opgenomen busroute rijdt) wordt niet gestopt. Reden hiervoor is dat onder andere de tijd ontbreekt om te halteren. Het standpunt de leeg-materieelritten niet in de dienstregeling op te nemen is niet gewijzigd.
Connexxion is overigens op dit moment al haar leeg-materieelritten aan het doorlichten en efficiënter aan het inzetten, zodat leeg-materieelritten nog maar weinig zullen voorkomen op busroutes.
2. Zie bovenstaand antwoord, niet aan de orde.
3. Zie bovenstaand antwoord.
4. Zie bovenstaand antwoord.
5. Zie bovenstaand antwoord.