In de commissievergadering betoogde onze woordvoerder Ayse Er, ten overstaan van de boeren, dat de landbouw, die bijna net zo veel stikstof uitstoot als alle andere sectoren samen, zal móeten bijdragen aan een oplossing. Verkleining van de veestapel is daarbij onvermijdelijk. Boeren, die recht hebben op eerlijkheid en duidelijkheid vanuit de politiek, moeten daarbij geholpen en gecompenseerd worden.
GroenLinks pleitte ook voor het verlagen van de maximum snelheid op provinciale- en rijkswegen en het versterken van de Natura-2000 gebieden.
Hieronder de volledige inbreng van Ayse Er.
Voorzitter,
de jarenlange focus op economische groei heeft van Nederland een kampioen in stikstofuitstoot gemaakt. We behoren als klein land tot een van de grootste uitstoters ter wereld en de schade die onze natuur hiervan ondervindt is groot. GroenLinks is daarom blij dat uitspraak van de Raad van State tot het besef heeft geleid dat op ons allemaal de verplichting rust om de Natura 2000-gebieden in onze provincie te beschermen en ook met de duidelijke conclusie van het adviescollege Remkes: niet alles kan.
Het is belangrijk om de vergunningverlening weer op gang te brengen, GroenLinks ziet dan de noodzaak van de beleidsregel in. Maar wij zijn vooral benieuwd naar de maatregelen op zowel korte als lange termijn. 45% van de stikstofuitstoot komt van de agrarische sector, GroenLinks is daarom een groot voorstander van het verkleinen van de veestapel. Niet omdat GroenLinks tegen boeren is, maar omdat de omvang van de landbouw wel een onderdeel van het probleem is. Dat mogen we niet afschuiven op de boeren, maar we mogen het probleem ook niet vooruitschuiven naar onze kinderen. Dit kunnen boeren niet alleen, zij moeten daarbij geholpen en gecompenseerd worden. In de kamerbrief wordt nu aangegeven dat vrijwillige sanering het uitgangspunt is. Voorzitter, ik heb een aantal vragen daarover aan de gedeputeerde:
- Wat betekent dit voor Noord-Holland, hoe wordt deze maatregel in Noord-Holland straks uitgevoerd?
- Is al duidelijk wie de piekbelasters in de omgeving van de Natura 2000-gebieden in Noord-Holland zijn? Zo nee, wanneer wordt dit in kaart gebracht?
- Welke maatregelen zullen er in Noord-Holland worden genomen als vrijwillige sanering tot onvoldoende resultaat leidt?
Een andere duidelijke en snel te implementeren maatregel die genoemd wordt door het adviescollege is het verlagen van de maximum snelheid. Maar in de kaderbrief wordt dit genoemd als een aanvullende maatregel en wordt onvoldoende duidelijk hoe hier op ingezet gaat worden. Welke maatregelen kunnen in Noord-Holland worden genomen met betrekking tot de snelheid op wegen? Is de gedeputeerde het er mee eens dat de maximumsnelheid op de provinciale wegen sowieso omlaag moet, om op korte termijn stikstof te reduceren? Hoe snel kan dit uitgevoerd worden? Gaat de gedeputeerde daarnaast samen met de andere Provincies het gesprek met het Rijk aan om de maximum snelheid op rijkswegen te verlagen?
In Noord-Holland hebben we veenweidegebieden die om eigen aanpak vragen. Kan de gedeputeerde aangeven welke maatregelen specifiek ingezet zullen worden om met de Noord-Hollandse problematiek om te gaan?
Uit het coalitieakkoord volgt al dat er nieuwe natuur zal worden aangelegd en dat er ingezet wordt op het versterken van de Natura 2000-gebieden. Gaat de gedeputeerde nu inzetten op een snellere realisatie van deze plannen en de bufferzones eerder te creëren?
Welke maatregelen genoemd door het adviescollege wil de gedeputeerde verder onderzoeken en op welke termijn zal hier meer duidelijkheid over zijn?