‘Provincie wil dat brug over IJ fors hoger wordt’ stond in het Parool op 28 september. Zonder Provinciale Staten te informeren heeft het provinciebestuur een brief gestuurd aan het Rijk waarin wordt  geëist dat een toekomstige brug een doorvaarhoogte heeft van minimaal 11,35 meter. Dat is flink hoger dan waar rekening mee werd gehouden. GroenLinks in Noord-Holland is verbaasd over dit bericht en stelde een aantal kritische vragen aan het provinciebestuur.

Woordvoerder mobiliteit Servaz van Berkum: ‘Deze wens is slecht voor de ontwikkeling van Amsterdam. Een binnenvaartschip dat via het IJ en het Amsterdam-Rijnkanaal door Amsterdam vaart passeert nu met minimale hinder 7 bruggen. De beroepsvaart ondervindt geen hinder van deze bruggen omdat ze op de zgn. Rijnvaarthoogte (9.10 meter +NAP), gebouwd zijn. Ik krijg de indruk dat het provinciebestuur liever inzet op schaalvergroting in de binnenscheepvaart, dan dat ze de belangen van de Amsterdamse fietsers en voetgangers behartigt. De brug wordt veel te steil, en dus onaantrekkelijk voor fietsers.’

Van Berkum: ‘Vorig jaar heeft de provincie ons initiatiefvoorstel aangenomen om van Noord-Holland fietsprovincie nummer I te maken. Dan kan het toch niet zo zijn dat het provinciebestuur op eigen houtje een totaal andere weg inslaat en de inpassing van een fietsbrug veel moeilijker wil maken. GroenLinks wil dat Gedeputeerde Staten haar brief en haar bezwaar intrekt.’

Gedeputeerde Staten gaf aan dat zij niet van plan zijn om het bezwaar in te trekken. GroenLinks wil de brief van het provinciebestuur agenderen in de commissie Mobiliteit. Wordt vervolgd.