De wolf rukt op in Nederland, en dat is goed nieuws. Het zijn dieren die de natuur in Nederland enorm verrijken en dynamischer maken. Wat GroenLinks betreft gaat de provincie Noord-Holland zich klaarmaken om de echte wolf met open armen te ontvangen.

Niet alleen dient de provincie zich in te zetten voor een beter vestigingsklimaat voor wolven, ook zou zij zich moeten inzetten om dit ten koste te laten gaan van een reeds in Noord-Holland gevestigde exoot: de geldwolf.  Zita Pels, woordvoerder dierenwelzijn en financiën van GroenLinks Noord-Holland, legt uit waarom: ‘onze provincie heeft huiveringwekkende ervaringen met geldwolven. Ergens in de vorige eeuw drongen ze onze provincie binnen met grote verhalen over welvaart voor iedereen. Echter, jarenlang teisterde deze roedel, geleid door ceo`s als Ralph Hamers en Rijkman Groenink, de bevolking. Terwijl velen moesten inleveren, de kloof tussen arm en rijk alleen maar groter werd en er fors bezuinigd werd op belangrijke zaken als gezondheidszorg en onderwijs, harkten zij vele extra miljoenen binnen. In tegenstelling tot de echte wolf, die er alleen in sprookjes slecht vanaf komt, hebben zij hun slechte reputatie helemaal aan zichzelf te danken. Het wordt tijd dat zij plaatsmaken voor iets veel mooiers dat wel echt iets toevoegt aan onze provincie!’

Pels vervolgt: ‘ Het grote verschil tussen de biologische wolf en de geldwolven is dat de echte wolf niet gevaarlijk is voor de mens. Je moet ze natuurlijk niet aaien, voederen of provoceren. Maar zolang je normaal tegen ze doet, die term begrijpen mijn VVD collega`s ook, is er niets aan de hand.’

GroenLinks wijst er op dat de wolf alleen kans maakt als natuurgebieden met elkaar worden verbonden. En daar wringt in Noord-Holland de schoen. Dit provinciebestuur weigert keer op keer om voldoende geld te reserveren om het Natuurnetwerk Nederland op tijd af te ronden.  Onder aanvoering van de VVD worden er wel telkens miljoenen euro`s gereserveerd voor de aanleg van nieuwe wegen voor de geldwolven om met hun dikke bolides over heen te rijden.

In onderstaand filmpje vragen we het volk wat ze van onze plannen vinden. Klik op de wolf om de video te bekijken: