De Monitoring laat zien dat de beschikbare ruimte voor haventerreinen sinds 2000 zelfs met bijna 7 ha is gegroeid. Dit ondanks de ontwikkeling van nieuwe terreinen en nieuwe bedrijven. Daar tegenover staat echter dat bestaande terreinen beter zijn benut en er extra ruimte is gekomen door verhuizing van bedrijven. Per saldo nam de beschikbare ruimte daardoor niet af, maar toe.
“Onafhankelijk onderzoek naar groei haventerreinen”
Het Projectbureau Noordzeekanaalgebied hanteert in de Monitoring een merkwaardige systematiek om de ontwikkeling van de hoeveelheid bedrijventerreinen te volgen. Hierbij wordt voorbijgegaan aan de gemiddeld 22 hectare ruimte die jaarlijks vrijkomt door herstructurering en hergebruik. GroenLinks-Statenlid Harmen Binnema: “In de Monitoring wordt gekeken naar de uitgifte van grond aan nieuwe bedrijven en bestaande bedrijven die uitbreiden. Dat wordt vergeleken met de prognoses die jaren geleden zijn opgesteld. Maar doordat herstructurering en hergebruik niet worden verrekend, ontstaat een scheef beeld. Het lijkt alsof de beschikbare bedrijventerreinen in snel tempo afnemen, terwijl het omgekeerde het geval is. Hier is al diverse keren op gewezen, ook door anderen, maar het Projectbureau blijft appels met peren vergelijken.”
Omdat het Projectbureau zich al jarenlang doof houdt voor de kritiek, wil GroenLinks dat een onafhankelijke deskundige zich over de kwestie buigt. Binnema: “Dit is zo’n belangrijk onderwerp, hier moet gewoon duidelijkheid over komen. Stel je voor dat de voorstanders van een haventerrein in de Wijkermeerpolder ooit hun zin krijgen op basis van onjuiste cijfers!”
Verwerkingshaven
GroenLinks is kritisch over de toekomst van het Noordzeekanaalgebied. Binnema: “We missen een visie op het soort havens dat we aan het Noordzeekanaal willen. GroenLinks ziet liever zogenoemde verwerkingshavens dan doorvoerhavens. In een verwerkingshaven worden nieuwe producten gemaakt en niet alleen rondgesleept. Enkel het vervoer van goederen of grondstoffen levert nauwelijks economisch voordeel of werkgelegenheid op. Denk aan de overslag van kolen en benzine. Dat is niet alleen slecht voor het milieu, maar neemt ook erg veel ruimte in beslag. Als je goederen verwerkt en nieuwe producten maakt, kan op veel minder ruimte veel meer geld verdiend worden en werkgelegenheid gecreëerd worden.”
Op donderdag 21 september vergaderen de Provinciale Statencommissies van Verkeer, Natuur en Economie gezamenlijk over het Noordzeekanaalgebied.
---------------------------------------------------------------------------------------------
Meer informatie bij Harmen Binnema: 06-47124482 of h.binnema@chello.nl