De statenfractie van GroenLinks stemt niet in met verlenging van de ruimtelijke reservering voor de uitbreiding van Schiphol. Zij roept de collega-statenfracties van VVD, CDA, D66 en PvdA op te luisteren naar hun lokale achterbannen om die verlenging ook af te wijzen.
In het streekplan Noord-Holland Zuid is tot eind 2006 ruimte gereserveerd voor de uitbreiding van Schiphol met twee start- en landingsbanen. Het gaat om een extra noord-zuidbaan tussen de Zwanenburgbaan en de Polderbaan én om een tweede parallelle Kaagbaan. Nu het rijk nog geen besluiten heeft genomen over wel of geen verdere uitbreiding van Schiphol, willen Gedeputeerde Staten die ruimtelijke reservering verlengen tot april 2008. Daartoe moet het streekplan worden herzien. Dat voorstel van Gedeputeerde Staten wordt besproken in de statencommissie van 9 maart en in de vergadering van Provinciale Staten van 27 maart.
Inhoudelijk besluit
Volgens GS is de streekplanherziening het louter een administratief-juridische kwestie en betekent het geen inhoudelijk standpunt van de provincie voor of tegen de aanleg van nieuwe startbanen. GroenLinks is het daarmee niet eens. Zij vindt dat politieke besluitvorming pas mogelijk is als er een concreet plan ligt en duidelijk is welke gevolgen de aanleg van nieuwe banen heeft voor het milieu en voor de bevolking. De fractie herinnert aan het collegeprogramma waarin staat dat aanleg pas kan worden ingestemd met aanleg van een nieuwe baan als tegelijkertijd een bestaande baan wordt gesloten. GroenLinks vindt overigens dat Schiphol niet verder moet uitbreiden met nieuwe startbanen omdat dat leidt tot nog meer milieuproblemen en overlast voor omwonenden.
Geen draagvlak
In de regio is er geen politiek draagvlak voor een zesde of zevende landingsbaan. De gemeentebesturen van Haarlemmermeer, Aalsmeer en de IJmond hebben unaniem laten weten tegen verlenging van de ruimtelijke reservering te zijn. De gemeente Haarlemmermeer noemt het voorstel van GS inhoudelijk niet onderbouwd en de IJmond-gemeenten vinden dat eerst de huidige overlast moet worden ingedamd voordat over groei van de luchtvaart kan worden gesproken.
GroenLinks roept de collega-statenfracties van met name VVD, CDA, D66 en PvdA op goed te luisteren naar het standpunt van hun lokale fracties. Dat betekent dat Provinciale Staten de voorgestelde streekplanherziening in maart moeten afwijzen.