De statenfractie van GroenLinks stemt niet in met verlenging van de ruimtelijke reservering voor de uitbreiding van Schiphol.
In het streekplan Noord-Holland Zuid is tot eind 2006 ruimte gereserveerd voor uitbreiding van Schiphol met twee start- en landingsbanen. Het gaat om een extra noord-zuidbaan tussen de Zwanenburgbaan en de Polderbaan én een tweede parallelle Kaagbaan. Nu het Rijk nog geen besluiten heeft genomen over verdere uitbreiding van Schiphol, willen GS die ruimtelijke reservering verlengen tot april 2008.

Volgens GS is de streekplanherziening louter een administratief-juridische kwestie. GroenLinks is het daarmee niet eens en vindt dat politieke besluitvorming pas mogelijk is als er een concreet plan ligt en duidelijk is welke gevolgen de aanleg van nieuwe banen heeft voor milieu en bevolking. De fractie herinnert aan het collegeprogramma waarin staat dat pas kan worden ingestemd met aanleg van een nieuwe baan als tegelijk een bestaande baan wordt gesloten. GroenLinks vindt overigens dat Schiphol niet verder moet uitbreiden met nieuwe startbanen omdat dat leidt tot nog meer milieuproblemen en overlast voor omwonenden.
Bovendien is er in de regio helemaal geen politiek draagvlak voor een zesde of zevende landingsbaan. De gemeentebesturen van Haarlemmermeer, Aalsmeer en de IJmond hebben unaniem laten weten tegen verlenging van de ruimtelijke reservering te zijn. Haarlemmermeer noemt het voorstel van GS inhoudelijk niet onderbouwd en de IJmond vindt dat eerst de huidige overlast moet worden ingedamd voordat over luchtvaartgroei kan worden gesproken.
GroenLinks heeft de collega-statenfracties opgeroepen goed te luisteren naar het standpunt van hun lokale fracties. Dat betekent dat Provinciale Staten de voorgestelde streekplanherziening in maart moeten afwijzen.

Reageren? Meer informatie? Mail Klaas Breunissen: klaas.breunissen@wxs.nl