Onlangs heeft het college van Alkmaar besloten de Kanaalkade te Alkmaar in te richten voor tweerichtingsverkeer. Hierdoor komt de daar aanwezige busbaan te vervallen. Dit levert echter geen verbetering op voor de bereikbaarheid van het centrum. Omdat GroenLinks graag ziet dat het centrum met zowel OV, fiets als auto goed bereikbaar is hebben de fracties van zowel Noord-Holland als Alkmaar hierover vragen gesteld aan het college van B&W het het college van Gedeputeerde Staten. Onderstaand de tekst van de vragen.
1. Bent u op de hoogte van het besluit van het Alkmaarse college de kanaalkade te Alkmaar in beide richtingen open te stellen voor al het verkeer en daarmee de met Provinciale subsidie aangelegde busbaan komt te vervallen?
2. Kent u het rapport “Kanaalkade 2 richtingen” van Grontmij over de voorgenomen openstelling van de busbaan. Hieruit blijkt dat de bereikbaarheid van het centrum van Alkmaar niet wordt vergroot door de openstelling van de Kanaalkade maar juist wordt beperkt.
3. Welke buslijnen maken in de nu geldende dienstregeling gebruik van deze busbaan?
4. Hoeveel bussen maken per uur in de spits gebruik van de busbaan langs de kanaalkade?
5. Wat zijn de te verwachte consequenties van de openstelling van en het opheffen van de busbaan langs de Kanaalkade in Alkmaar voor de dienstregeling van de getroffen buslijnen en wat zijn de te verwachte kosten van deze consequenties?
6. Bent u, bij daadwerkelijke openstelling, voornemens om, zoals u eerder met betrekking tot dit dossier in commissie en Staten heeft aangegeven, de toegekende subsidie en de meerkosten voor de dienstregeling van de getroffen buslijnen op de gemeente Alkmaar te verhalen?
Indien nee; waarom niet?
Indien ja; welke middelen staan tot uw beschikking
Servaz van Berkum
GroenLinks
4 september 2012-09-04
De vragen zoals gesteld door de Alkmaarse fractie zijn hier terug te vinden.