GroenLinks woordvoerder Klaas Breunissen heeft vandaag hartstochtelijk gepleit voor de ontwikkeling van de groene kwaliteiten van Amsterdam west (de Westrandscheg). Om dat mogelijk te maken stelde hij voor de zogenaamde Parkstadafslag te schrappen uit de streekplanherziening voor Amsterdam West, die de statenvergadering van 9 mei besprak.
Voor de ontsluiting van de westelijke tuinsteden is verdubbeling van de bestaande T106 en aansluiting daarvan op de A9 een veel betere optie. Dat leidt tot een goede verkeersontsluiting én tot weinig schade aan het landschap. De andere mogelijkheid, de aanleg van een geheel nieuwe weg (Parkstadafslag) tussen de westelijke tuinsteden en de aan te leggen Westrandweg is verkeerskundig minder adequaat én betekent een nieuw doorsnijding van het groene gebied in Amsterdam-West. Met zo'n nieuwe doorsnijding wordt ook het breed gedragen plan 'De Westrand omarmd' voor een verdere groene inrichting van dit gebied gefrustreerd. Dit plan wordt onder meer ondersteund door Milieucentrum Amsterdam, LTO Noord, ANWB, Vereniging Vrienden van de Sloterplas, Dorpsraad Sloten-Oud Osdorp en Landschap Noord-Holland.
Álle andere statenfracties waren van mening dat verdubbeling van de T106 en aansluiting daarvan op een omgelegde A9 bij Badhoevedorp de beste oplossing is. Maar de meerderheid van hen wilde een 'terugvaloptie' hebben voor het geval die variant onverhoopt niet zou doorgaan. Daarom wilden zij de Parkstadafslag als zodanig opnemen in het streekplan. Klaas Breunissen vond dat een zwaktebod: 'We moeten een ondubbelzinnig signaal afgeven aan zowel de gemeente Amsterdam als aan het rijk. We willen de oplossing via de T106 en niet via een nieuw tracé, dus moeten we de Parkstadafslag uit het streekplan schrappen.' GroenLinks diende samen met D66 hiervoor een amendement in, maar dat haalde geen meerderheid.
De tekst van het amendement luidt als volgt:
Provinciale Staten, in vergadering bijeen op 9 mei 2005;
beraadslagende over de Streekplanherziening/ Structuurplanuitwerking Westrand Amsterdam;
overwegende dat:
- ten behoeve van de ontsluiting van de Westelijke Tuinsteden de aanleg van de Parkstadafslag niet nodig is;
- de verdubbeling van de T106 vanwege verkeersargumenten (betere ontsluiting Osdorp en Lutkemeer, geen doorstroombelemmeringen op de Westrandweg) en bescherming van milieu en landschap (geen nieuwe doorsnijding van de groene scheg) de meest aangewezen oplossing is;
- hoewel de omlegging van de A9 bij Badhoevedorp gewenst maar niet per se noodzakelijk is voor de verkeersontsluiting van de Westelijke Tuinsteden, de provincie hiervoor 15 miljoen euro ter beschikking heeft gesteld;
voorts overwegende dat:
- een ondubbelzinnig signaal van het provinciale standpunt naar gemeenten en rijk geboden is;
- het planologisch reserveren van de Parkstadafslag als terugvaloptie de provinciale ambitie vertroebelt;
besluiten:
- de Parkstadafslag uit de streekplanherziening te schrappen;
dragen Gedeputeerde Staten op;
- tekst en kaart van de streekplanherziening met dit besluit in overeenstemming te brengen.
De leden van provinciale Staten,
Klaas Breunissen (GroenLinks)
Hans Berkhout (D66)