GroenLinks Noord-Holland wil onderzoek naar lightrailnetwerk in Metropoolregio Amsterdam

De provincie Noord-Holland moet een actieve rol gaan spelen in het ontwikkelen van een lightrailnetwerk van snelle metro-achtige voertuigen. Dat vindt de Statenfractie van GroenLinks. Zo’n netwerk zorgt voor kortere reistijden en snellere verbindingen. De fractie dient hierover vandaag een in initiatiefvoorstel in.

Experts en de grote vervoersbedrijven zijn het er over eens dat het openbaar vervoer radicaal moet worden verbeterd om te voorkomen dat het bestaande systeem vastloopt. Onlangs pleitten wethouders uit de Randstad voor nieuwe lightrail verbindingen om te voorkomen dat de Randstad dichtslibt.

In het initiatiefvoorstel draagt GroenLinks mogelijkheden aan voor meerdere lightrail- of metrolijnen van de Noordzeekust tot aan het Gooi. Alwin Hietbrink, fractievoorzitter van GroenLinks Noord-Holland: ‘Die zijn niet bedoeld als blauwdruk voor een nieuw netwerk, maar als input voor de dialoog met het provinciebestuur en onze mobiliteitspartners in de Metropoolregio. Onze nota moet de start vormen voor een bredere discussie over de toekomst van het openbaar vervoer in de Metropoolregio Amsterdam.’

De Metropoolregio Amsterdam is een van de dichtstbevolkte gebieden van Nederland, een gewilde plek om te wonen en te werken. Het aantal inwoners en banen groeit veel sterker dan het landelijk gemiddelde en voorziet in 230.000 extra woningen in 2030. Het openbaar vervoer loopt niet in gelijke pas in vergelijking met andere grote metropolen als Berlijn, Parijs, Londen en het Ruhrgebied. Het is noodzakelijk om Amsterdam beter aan te sluiten op de rest van de provincie. Zo kunnen we forenzen uit de auto krijgen waardoor de druk op de overvolle wegen sterk afneemt.

‘Natuurlijk is dit geen eenvoudig proces en realiseren we ons dat hiervoor meerdere partijen nodig zijn. De provincie kan dit – uiteraard - niet alleen doen. Maar Noord-Holland kan zich niet afzijdig houden in de discussie over lightrailverbindingen. Het is nu tijd om na te denken en kennis op te halen over hoe wij het netwerk willen gaan vormgeven om zo de Metropoolregio voor de toekomst bereikbaar te houden’, aldus Hietbrink.