GroenLinks Noord-Holland is verheugd over de redding van het Naardermeer. Door het kabinetsbesluit van afgelopen week over de bereikbaarheid van Schiphol/Amsterdam/Almere is een nieuwe tunnelverbinding tussen de A6 en A9 definitief van de baan. Een mooie opsteker voor zowel de actievoerders als de bestuurders en politici uit de regio, waaronder GroenLinks.

De provincie Noord-Holland heeft zich op aangeven van GroenLinks vier jaar lang verzet tegen een nieuwe tunnelverbinding en heeft ook een alternatief gepresenteerd, de zogenoemde stroomlijnvariant. In deze variant wordt de oplossing gezocht in versterking van het openbaar vervoer, een gedeeltelijke verbreding van de wegen en in maatregelen om de onvermijdelijke schade aan de natuur te compenseren en het groen in het gebied te versterken. Deze variant wordt ruim gesteund door de regio. Ook de leefbaarheid in het gebied rondom de A9/Gaasperdammerweg wordt in deze variant verbeterd, bijvoorbeeld door overkluizing van de Gaasperdammerweg.

Het kabinet heeft afgelopen week gekozen voor beperkte capaciteitsuitbreiding van de snelwegen, maar zonder de overige onderdelen uit de stroomlijnvariant: meer openbaar vervoer, investeringen in het groen en aanpak van de Gaasperdammerweg. Naar de situatie rond de Gaasperdammerweg wordt slechts onderzoek aangekondigd. GroenLinks begrijpt niet waarom de Gaasperdammerweg niet direct wordt aangepakt en grijpt deze gelegenheid aan om te pleiten voor nader onderzoek naar beprijzing van de snelwegen in het gebied. Dat maakt verdere verbredingen waarschijnlijk onnodig en verbetert de leefbaarheid langs de snelwegen in het gebied, waaronder de A9/Gaasperdammerweg.