De provinciale fractie van GroenLinks maakt zich zorgen om de openbaar-vervoermaatregelen voor het Mediapark. Fractievoorzitter Bart Heller heeft hierover schriftelijke vragen gesteld aan het college van Gedeputeerde Staten.
Vorig jaar hebben Provinciale Staten een pakket aan maatregelen vastgesteld om de bereikbaarheid van het Mediapark te verbeteren. Dit betrof het vergroten van de capaciteit van het bestaande wegennet in combinatie met concrete ov-maatregelen:
- een pendelbus tussen station Hilversum en (over) het Mediapark,
- vrije ov-infrastructuur tussen station Hilversum en het Mediapark,
- 2 extra stops op station H'sum Noord en een IC-stop op station Hilversum,
- aanvullende maatregelen zoals een loopbrug van station H'sum Noord naar Mediapark.
Over de maatregelen is intensief gesproken met het Hilversumse gemeentebestuur. GroenLinks constateert echter dat van de ov-maatregelen sindsdien weinig meer is vernomen. De gemeente Hilversum lijkt weinig haast te maken met de genoemde ov-maatregelen, reden voor de provinciale GroenLinks-fractie om haar bezorgdheid hierover uit te spreken. Concreet wil GroenLinks van GS weten of met de gemeente Hilversum en de andere betrokken regiogemeenten (Bussum en Laren) al afspraken zijn gemaakt over de bekostiging van de maatregelen. Van de totale maatregelen van € 50 miljoen dient immers een bedrag van € 12,5 miljoen door de regio te worden opgebracht. Ook wil GroenLinks van GS graag de bevestiging dat hiertoe ook de ov-maatregelen behoren.
GroenLinks-fractievoorzitter Heller wijst er in zijn vragen op dat de Staten ook hebben uitgesproken dat uitvoering van de ov-maatregelen noodzakelijk is om het bestemmingsplan voor uitbreiding van het Mediapark goed te kunnen keuren. Hij wil dan ook weten wanneer GS denken zekerheid te hebben over uitvoering van de ov-maatregelen en hoe het op dit moment staat met het bestemmingsplan Mediapark.
Hieronder vindt u de tekst van de schriftelijke vragen van Bart Heller:
Op 25 mei 2004 hebben PS een besluit genomen over de bereikbaarheid van het Mediapark in Hilversum. Unaniem werd gekozen voor de zogenoemde optimalisatie-variant (vergroten capaciteit bestaande wegennet) in combinatie met ov-maatregelen:
- een pendelbus tussen station Hilversum en (over) het Mediapark,
- via vrije ov-infrastructuur,
- 2 extra stops op station Hilversum Noord en een IC-stop op station Hilversum,
- aanvullende maatregelen als een loopbrug van station Hilversum Noord naar Mediapark.
De kosten van dit maatregelenpakket werden geraamd op € 33 miljoen.
Later heeft GS in overleg met de regio besloten om niet alleen de toevoer vanaf de A1 maar ook de andere inkomende Hilversumse weginfrastructuur aan te pakken volgens hetzelfde principe als de optimalisatievariant. In totaal is maximaal € 50 miljoen beschikbaar (€ 25 miljoen ten laste van het Rijk, € 12,5 miljoen ten laste van de provincie Noord-Holland en eveneens € 12,5 miljoen ten laste van de regio).
Tegelijkertijd namen PS op 25 mei 2004 nog een belangrijk besluit: "De optimalisatie-variant en de genoemde voorstellen inzake mobiliteitsgeleiding en openbaar vervoer beschouwen als het evenwichtige pakket van maatregelen dat in het streekplan is bedoeld als voorwaarde om een bestemmingsplan voor uitbreiding van het Mediapark te kunnen goedkeuren."
Thans wordt in Hilversum inspraak verleend op een nieuwe ingang (rotonde) aan de Sumatralaan (bij het NAA) voor het Mediapark. Dit betreft een reeds jaren oud, bestaand plan dat naar wij hebben begrepen (mede) betaald wordt uit het 'maatregelenpotje' van € 50 miljoen. In De Gooi en Eemlander van 19 februari 2005 spreekt de Hilversumse wethouder van Verkeer over "de 50 miljoen euro die we van het rijk krijgen voor de bereikbaarheid van het mediapark en Hilversum" en oppert zij dat ook de zogenoemde tweede fase van Langzaam gaat Sneller op de Diependaalselaan (vergroten bereikbaarheid en leefbaarheid in Hilversum Zuid) hieruit betaald kan worden. Ook Langzaam gaat Sneller betreft een reeds jaren oud, bestaand plan.
Al met al lijken concrete maatregelen aan de weginfrastructuur (op korte termijn) uitgevoerd te worden. Wij juichen dit op zich toe, zoals we het hele pakket aan maatregelen toejuichen omdat hiermee eindelijk een realistische en haalbare oplossing voor verbetering van de bereikbaarheid en leefbaarheid binnen handbereik ligt. Wij hebben echter niets meer vernomen over de concrete ov-maatregelen zoals die genoemd zijn in het PS-besluit van 25 mei 2004. Naar wij hebben vernomen wordt door wethouder en collegepartijen openlijk getwijfeld (in een commissievergadering) of deze ov-maatregelen ook uit genoemde € 50 miljoen betaald moeten worden. Reden om u de volgende schriftelijke vragen te stellen.
- Kan GS bevestigen dat er geen sprake is van € 50 miljoen die Hilversum van het Rijk krijgt (zoals de wethouder stelt in de krant) maar van maximaal € 50 miljoen waarvan Hilversum en de rest van de regio zelf € 12,5 miljoen dienen op te brengen?
- Kan GS aangeven of met Hilversum en de regio reeds harde afspraken zijn gemaakt over het door de regio beschikbaar stellen van maximaal € 12,5 miljoen en de onderlinge verdeling daarvan?
- Kan GS bevestigen dat de ov-maatregelen zoals genoemd in het PS-besluit van 25 mei 2004 integraal onderdeel uitmaken van genoemd pakket aan maatregelen waar maximaal € 50 miljoen beschikbaar is?
- Klopt het dat de nieuwe rotonde-ingang van het Mediapark betaald wordt uit genoemde € 50 miljoen?
- Is door GS, in overleg met de regio, reeds een concreet pakket aan uit te voeren maatregelen vastgesteld? Zo niet, op basis waarvan besluit u dan over (mede)financiering van maatregelen zoals de nieuwe rotonde-ingang?
- Overweegt u (mede)financiering van de reeds bestaande en in uitvoering zijnde plannen voor de Diependaalselaan ten laste van genoemde € 50 miljoen?
- Hoe staat het met de uitvoering van de genoemde ov-maatregelen uit het Statenbesluit van 25 mei 2004?
- Wat is de stand van zaken m.b.t. het nieuwe bestemmingsplan dat groei van het Mediapark mogelijk moet maken?
- Bent u het met ons eens dat, gezien het PS-besluit dienaangaande, goedkeuring van dit bestemmingsplan slechts aan de orde kan zijn als zekerheid bestaat over het gehele pakket aan bereikbaarheidsmaatregelen voor het Mediapark inclusief de ov-onderdelen?
- Wanneer voorziet u dat deze zekerheid bereikt zal kunnen worden?
Op 29 maart 2005 antwoorden Gedeputeerde Staten:
- Ja.
- Door zowel de minister als door ons is de harde eis gesteld dat de regio uiterlijk op 1 juli 2005 duidelijkheid heeft verschaft over de regionale bijdrage ad € 12,5 miljoen.
- Ja.
- De infrastructurele maatregelen bij de ingang van het Mediapark zullen integraal onderdeel uitmaken van het totaalpakket van € 50 miljoen.
- Neen. De infrastructurele maatregelen bij de entree van het Mediapark maken evenwel in alle voorgaande studies onderdeel uit van de hoofdwegenstructuur van Hilversum. Gezien het feit dat in het vierde kwartaal van dit jaar een museum op het Mediaparkterrein wordt geopend is het noodzakelijk om vooruitlopend op de vaststelling van het totaalpakket (waar de onderhavige kruising ongetwijfeld deel van uitmaakt) dit onderdeel met voorrang te behandelen en te komen tot realisatie.
- Mogelijke (mede)financiering van de Diependaalselaan komt eerst dan aan de orde indien daartoe een verzoek wordt gedaan door de gemeente Hilversum.
- De ov-maatregelen zullen integraal onderdeel uitmaken van een op te stellen totaalplan. Tevens dient hierbij prioritering, financiering en fasering te worden aangegeven. Eerst na vaststelling van het totaalpakket kunnen wij meer duidelijkheid verschaffen omtrent de realisering.
- Uit informatie van de gemeente Hilversum is gebleken dat er momenteel onderzoek wordt gedaan naar diverse aspecten samenhangend met het bestemmingsplan (o.a. natuurwaarden, mogelijke functiewijzigingen en externe veiligheid). De verwachting is dat het ontwerpbestemmingsplan in het vierde kwartaal van 2005 ter visie kan worden gelegd waarna eind 2005/begin 2006 het bestemmingsplan in de gemeenteraad van Hilversum kan worden vastgesteld en vervolgens ter goedkeuring aan ons zal worden aangeboden.
- Op het moment dat het vastgestelde bestemmingsplan bij ons ter goedkeuring wordt voorgelegd zullen wij het toetsen aan het streekplan Noord-Holland Zuid. Hierin is opgenomen dat de bereikbaarheid in ieder geval maatregelen moet bevatten die hoogwaardig openbaar vervoer betreffen.
- Wij gaan ervan uit dat in de 2e helft van dit jaar zekerheid is over het totale pakket aan maatregelen.