Afgelopen maandag was er een buitengewone Statenvergadering die in het teken stond van zowel het nieuwe coalitieakkoord 'Duurzaam Doorpakken' als de installatie van het nieuwe college van Gedeputeerde Staten.

Duurzaam Doorpakken is het begin van een nieuwe samenwerking tussen GroenLinks, VVD, D66 en PvdA. Alle fractievoorzitters gaven hun visie op het kersverse akkoord. Lees hieronder de inbreng van onze fractievoorzitter Rosan Kocken.

Inbreng Rosan Kocken

"Na vier jaar oppositie voeren en kritiek leveren op D66, PvdA en de VVD, kregen wij twee maanden geleden de kans onze relatie te verbeteren. Dat ging met vallen en opstaan, maar ik ben blij dat wij én zij hebben doorgezet; we hebben een prachtig akkoord gesloten; Duurzaam doorpakken.

Als je het coalitieakkoord naast dat van vier jaar geleden legt, dan is duidelijk zichtbaar wat voor verschil het maakt als GroenLinks meedoet:

Er wordt serieus gewerkt aan het NatuurNetwerkNederland, afgesproken is dat we 3000 hectare nieuwe natuur zullen toevoegen, en daarvoor zijn ook middelen vrijgemaakt. Daarmee realiseren we de helft van wat nog nodig is om in 2027 het NNN daadwerkelijk af te ronden.

Ook zetten we stevig in op het bevorderen van de biodiversiteit, door een masterplan biodiversiteit op te stellen. Het aanjagen van de transitie naar kringlooplandbouw is daar onderdeel van. Maar ook bevordering duurzaam bermbeheer, beter waterbeheer, maatregelen in de veenweidegebieden en bescherming van de binnenduinrand zullen daar aan bijdragen.

We verbreden de focus van primair auto naar auto, fiets en OV, ook wat betreft de beschikbare middelen; Daarbij kijken we nadrukkelijk breder dan voorheen, verbeteren van leefbaarheid kan anders worden bereikt dan met het aanleggen van nieuwe wegen.

GroenLinks is blij dat in het kader van de A8-A9 handhaving van de Unesco-status van de stelling voorop staat. De leefbaarheidsproblematiek rond Krommenie-Assendelft zal op korte termijn op een andere manier het hoofd geboden worden. Ook bij de Duinpolderweg is een mooie compromis gevonden: dat deel van het traject dat voor de ontsluiting van hoofddorp van groot belang is, zal worden gerealiseerd, voor het overige wordt ingezet op ov en fiets. Zo wordt Zwaanshoek niet opgedeeld en veel minder natuurschade aangericht.

Op Schiphol zal de provincie kritischer zijn: Pas als er substantieel minder overlast, minder uitstoot en minder risico’s zijn, kunnen we verder praten over verdere ontwikkeling van Schiphol. We zetten in op meer internationale treinen.

Er komt geld bij voor cultuur en sport. We zijn blij dat we meer gaan investeren in de leefbaarheid in de provincie. Door sportclubs te helpen verduurzamen worden zij toekomst bestendig en door het bevorderen van kennis over LHBTI bij sportclubs worden ze inclusiever.

We maken ruimte voor het opwekken van duurzame energie, zeker ook in de vorm van wind op land. Echt een keerpunt! Diverse initiatieven waar we ons al jaren hard voor maakten, kunnen eindelijk worden gerealiseerd.

We bieden ruimte aan nieuwe vormen van duurzame energie, én we spreken ons duidelijk uit tegen de vestiging van grootschalige biomassacentrales. We zetten vol in op zon op dak en langs infrastructuur. Waar we twee vliegen in één klap kunnen slaan, laten we dat niet na: rond Schiphol gaan we een pilot doen waar door het toestaan van zonne-akkers de ganzen overlast kan worden teruggedrongen.

En zo kan ik nog wel wat punten noemen waar ik blij van word. Maar het belangrijkste is voor mij dat duurzaamheid een integraal thema is; het is niet een aparte portefeuille, maar een onderwerp dat op alle terreinen een rol speelt. Dat is pure winst. En bittere noodzaak!

De reden om te willen inzetten op verduurzamen was misschien voor ons allemaal verschillend; of het nu werkgelegenheid en economische kansen creëert, een verplichting is omdat Nederland nu eenmaal het Klimaatverdrag van Parijs heeft gesloten of omdat klimaatverandering zo snel mogelijk een halt moet worden toegeroepen, duidelijk is dat het doel voor allen hetzelfde is. Ik ben blij vast te kunnen stellen dat deze coalitie zich daar hard voor gaat maken.

Naast de inhoud is er nog een ander punt dat voor mijn partij erg belangrijk is: we willen de komende jaren de bestuurscultuur veranderen.

We sloten een akkoord dat veel ruimte geeft. Ruimte voor GS. En dat geeft PS een belangrijke taak. Leden van GS, wees gewaarschuwd, mijn fractie zal naast constructief zeker ook kritisch zijn wanneer dat nodig is. En we twijfelen er niet aan dat dit voor alle fracties zal gelden. We verheugen ons op het debat.

En het akkoord laat ook veel ruimte voor initiatief. Dat initiatief kan wat GroenLinks betreft nadrukkelijk van elke partij komen. Ik hoop dat we de komende jaren verschillend samengestelde meerderheden gaan zien met plannen die Noord-Holland mooier en beter maken. Ik doe een nadrukkelijke uitnodiging aan alle oppositiepartijen, en logischerwijs nog explicieter aan degenen die dicht bij GL staan, SP, PvdD en CU, om samen te blijven werken en de verbinding te blijven zoeken.

Lang leve het politieke debat! Lang leve het dualisme!

Voorzitter,

Voordat ik afsluit wil ik mijn grote dankzeggen aan de formateur, Laura Bromet, die ons zo ongelooflijk goed door dit proces heeft geleid. Die soms terecht zei: “meiden, jullie doen nu echt te moeilijk, je kunt ook wel eens wat toegeven”, maar die toch ook luisterde als wij dan soms antwoordden: “Ja dag, dit is voor ons gewoon echt te weinig, hier kunnen we niet mee thuiskomen!” Het was leerzaam en vruchtbaar. Mijn allerhartelijkste dank daarvoor!

En nu gaan wij vier jaar Duurzaam Doorpakken!"