Op 10 mei jl. werd in de Doelen in Rotterdam voor de zevende keer het Dynamisch

Verkeersmanagement Symposium gehouden. Het vaktijdschrift Verkeerskunde

meldde hierover:

Landelijke DVM-regisseur moet verkeersmanagement verder helpen

willen we in de toekomst daadwerkelijk effect bereiken met het informeren,

geleiden en sturen van het verkeer, dan zal er heel snel samenhang en

afstemming moeten ontstaan tussen de veelheid aan initiatieven die worden

genomen door de diverse overheden en marktpartijen.

Gemeten naar het aantal initiatieven voor dynamische verkeersmaatregelen gaat het goed in heel Nederland. Ook op het gebied van reizigersinformatie op de weg en in het openbaar vervoer. Echter, Met alle goede bedoelingen ten spijt, is het effect van de energie en het geld dat hieraan wordt besteed veel minder dan het zou kunnen zijn. Door gebrek aan afstemming blijft het bij het realiseren van losse bouwstenen, zonder dat van deze - op zich goede en nuttige bouwstenen - iets moois wordt gebouwd. Dat is zonde van de energie en het geld. Maar vooral zorgt dat ervoor dat echte effectiviteit uitblijft en de weggebruiker in het oerwoud van informatie de weg kwijtraakt. Om dit te voorkomen is een landelijke ´bouwopzichter’ voor DVM nodig, aldus het DVM-organisatiecomité.

De fractie van GroenLinks is groot voorstander van de inzet van dynamisch
verkeersmanagement. Het zou spijtig zijn wanneer door versnippering van
initiatieven en gebrek aan regie en afstemming de DVM-maatregelen minder goed
werken dan gehoopt.

Naar aanleiding van dit bericht stelt de fractie schriftelijke vragen aan de Gedeputeerde Staten, deze vragen vindt u hier.