* welkom bij de nieuwsbrief * beleidsdebat 2003 / kaderbrief 2004

beste GroenLinksers,

De eerste editie van onze nieuwsbrief, zoals we die regelmatig, maar niet op vaste tijdstippen, zullen gaan versturen. Wij sturen deze nieuwsbrief naar de e-mail adressen van de GroenLinks fractievoorzitters, afdelingsvoorzitters en afdelingssecretarissen in Noord-Holland, voor zover die bij ons bekend zijn. Daarnaast hebben we, n.a.v. de nieuwsbrieven die we verstuurden in het kader van de verkiezingen, een lijst met 'geïnteresseerden'. Wil je van de lijst af, krijg je de nieuwsbrief doorgestuurd maar wil je hem liever direct ontvangen, ken je mensen die de nieuwsbrief graag willen ontvangen of wil je van de verzendlijst af, stuur ons dan even een berichtje: groenlinks@noord-holland.nl.

Willen de afdelingssecretarissen deze nieuwsbrief weer doorsturen naar de lokale leden?

De bijdrage van GroenLinks aan het beleidsdebat, zoals uitgesproken door Bart Heller, tijdens de statenvergadering op 16 juni 2003.

Voorzitter, voor de 2e maal in korte tijd bespreken wij het collegeprogramma. Want, laten we eerlijk zijn, veel meer dan een verzameling citaten uit dit programma is deze kaderbrief niet. En hoewel we daar alle begrip voor hebben (het is immers nog maar een maand geleden dat het college geïnstalleerd is) biedt dit op zichzelf slechts geringe meerwaarde ten opzichte van het debat van vorige maand. Ware het niet dat wij vandaag, nog concreter dan de vorige keer, zullen aangeven wat de prioriteiten zijn die wij graag opgenomen en uitgewerkt zien de komende tijd, en specifiek in de begroting 2004. Wij geven het college graag enkele voorzetten en rekenen erop dat deze enthousiast ingekopt zullen worden.

Daarbij zullen wij het college niet voor de voeten lopen met details en allerlei moties en amendementen. Nog niet tenminste, als daar in een later stadium alsnog aanleiding voor zal blijken te zijn zullen we daar weer graag en gretig gebruik van maken.

Voorzitter. 'Bruggen slaan' is de titel van het collegeprogramma. Vorige maand heb ik hier al gemeld dat de belangrijkste brug wat ons betreft intensivering van grondgebruik is. Noodzakelijke woningen en werkgelegenheid realiseren, maar wel met een inspanningsverplichting om dit maximaal binnen bestaand bebouwd gebied te doen. Helaas lezen wij hier maar weinig over in de kaderbrief; een gemiste kans. Nogmaals: als er één onderwerp is dat de titel van het collegeakkoord handen en voeten kan geven, dan is het dit. Wij verwachten dan ook dat deze 'brug' in de begroting 2004 stevig in de steigers staat. Bijvoorbeeld door hier extra geld voor ter beschikking te stellen. Maar ook zouden wij graag zien dat u intensivering van grondgebruik nadrukkelijk opneemt in het uitvoeringsprogramma van het streekplan Noord-Holland Zuid. En het, al even nadrukkelijk, als criterium hanteert bij de toewijzing van ISV-gelden en als toetsingscriterium bij de beoordeling van bestemmingsplannen.

Voorzitter, dezer dagen wordt nog een belangrijke brug geslagen. Namelijk de grootste natuurbrug ter wereld, zoals het NOS-journaal dit weekeinde meldde, tussen Bussum en Hilversum. Met geld van de provincie en bijna in mijn achtertuin. Een prachtig project, dat de natuur fors versterkt. En ook qua natuur hebben wij hoge verwachtingen van het college. In de kaderbrief meldt u dat u vasthoudt aan de totstandkoming van de provinciale ecologische hoofdstructuur in 2018. U heeft daarvoor een zak geld gekregen, namelijk 12,5 miljoen euro. Boven op de eerdere 12,5 miljoen. Wij zouden de gedeputeerde natuur op het hart willen drukken deze stapel biljetten in zijn binnenzak te stoppen en te gaan winkelen. Tegen mijn vriendin zou ik het nooit durven zeggen maar tegen u wel: gaat heen en koop! Wij hebben begrepen dat het kabinet voor de EHS komend jaar 100 miljoen euro ter beschikking heeft, oplopend tot 250 miljoen in 2007.

Graag vernemen wij nog dit jaar hoe het college haar geld denkt in te gaan zetten. Van onze kant willen wij benadrukken dat u dit hopelijk niet ongericht doet. Laat u niet leiden door welke gebieden al dan niet toevallig beschikbaar komen, maar ontwikkel eerst een strategische visie. Hoe gaat u om met particulier natuurbeheer? Welke gebieden komen daarvoor wel en welke wellicht niet of minder in aanmerking? En hoe prioriteert u überhaupt de aankoopwaardige gebieden? Waar aankoop in het verleden nogal hapsnap leek te gebeuren, hopen wij dat u het met meer beleid zult doen. Simpel gezegd: als er twee stukken natuur bij elkaar in de buurt liggen, heeft de aankoop van een stuk natuur dat beide gebieden met elkaar verbindt meer waarde dan de aankoop van een stuk natuur ergens willekeurig tegen een van de al bestaande natuurgebieden aan.

In de kaderbrief meldt het college overigens de begrenzing af te ronden voor de totstandkoming van de PEHS in 2018. Dat hopen wij ook ja. Maar het mag ook wat sneller. Bijvoorbeeld binnen een jaar, zoals in het collegeakkoord staat.

Voorzitter, het openbaar vervoer. Tot onze vreugde zien wij in het geactualiseerde financiële kader dat u voor komend jaar, naast de 2 miljoen extra ov-gelden, ook de volledige 10,5 miljoen euro voor de mobiliteit in Noord-Holland Noord al heeft ingeboekt. (Al betreft onze vreugde natuurlijk maar de helft van het bedrag, de ov-helft.) Dit betekent wel dat u hiermee zeer snel aan de slag moet. Bijvoorbeeld met het oog op de nieuwe dienstregeling. Maar ook als we delen van dit geld willen aanwenden voor investeringen. Nadrukkelijk willen wij het college meegeven ook te kijken naar investeringen in ov-infrastructuur, die het openbaar vervoer een duurzame impuls kunnen geven. Ik heb hierover zonet reeds iets gezegd, bij de actualisering van het PMI.

De voorstellen omtrent het openbaar vervoer die u aankondigt in de kaderbrief verwachten wij dan ook op korte termijn te kunnen bespreken.

Het college meldt verder de uitbreiding van de ov-taxi naar andere delen van de provincie. Wij zijn daar niet tegen, maar dringen er op aan nu écht serieus werk te maken van tariefsverlaging van halte naar huis en vice versa, zoals opgenomen in het collegeakkoord.

Overigens bereiken ons signalen dat de budgetten voor de buurtbus-projecten tekort zouden schieten. Zijn deze signalen het college bekend en zo ja wat gaat u daar aan doen?

Volkshuisvesting dan. Het college gaat aanjagen en stimuleren. Want er is onvoldoende betaalbare woonruimte en woonruimte specifiek voor starters en senioren, zo weten wij allen. Nog dit jaar vernemen wij graag hoe het college een en ander denkt te bewerkstelligen. Wat ons betreft zou u kunnen beginnen met het bijeen roepen van deskundigen uit het veld. Beleg een bijeenkomst met praktijkmensen van woningcorporaties en bijvoorbeeld de Woonbond. Inventariseer het hoe en waarom van de knelpunten en kijk gezamenlijk niet naar waarom dingen niet kunnen, maar hoe zaken wél gerealiseerd kunnen worden. Volkshuisvesting is een gecompliceerd terrein en het instrumentarium van de provincie om direct in te grijpen is beperkt. Maar volkshuisvesting is wel een terrein waar veel creativiteit zit en waar met creativiteit relatief veel bereikt kan worden. Boor die creativiteit aan; de vastzittende woningmarkt heeft er behoefte aan. En starters die jarenlang op woonruimte moeten wachten niet minder.

Voorzitter, ik wilde tenslotte nog een drietal zaken kort aanstippen. Allereerst het baggeren van vervuilde waterbodems. Het tijdig en adequaat baggeren van de Noord-Hollandse wateren is zowel van belang voor de economie als voor de natuur. Daarom is het jammer dat de beleidsvoornemens in de Kaderbrief aan de magere kant zijn. GroenLinks vindt dat met meer ambitie de aanbevelingen van het Platform Baggerspecie (uit maart 2001) moet worden uitgevoerd. Met name de reiniging, verwerking en nuttige toepassing van vervuilde bagger verdienen aandacht. De meta-evaluatie van het provinciale baggerspeciebeleid, die in oktober vorig jaar in PS is besproken, constateert dat de uitvoering van het baggerbeleid te traag gaat. GroenLinks heeft toen aangedrongen op een impuls van het baggerspeciebeleid. Een motie van die strekking hebben we aangehouden om er bij dit beleidsdebat op terug te komen. In het collegeprogramma staat inmiddels dat we deze Statenperiode ernst maken met het baggeren van vervuilde waterbodems en het ontwikkelen van methodes tot hergebruik van baggerslib. Daar zijn we het erg mee eens. Wij verwachten dan ook dat het college in de begroting 2004 met overtuigende voorstellen komt om het baggerspeciebeleid zowel beleidsmatig als financieel een impuls te geven. Dan houden wij onze motie vooralsnog in de binnenzak.

Dan de meetpunten rond Schiphol. In tal van gemeenten wordt daar op dit moment over gesproken. Enkele gemeenten hebben zelfs al besloten een meetpunt te installeren. Ook tal van burgers en maatschappelijke organisaties houden zich bezig met dit onderwerp. Maar onduidelijkheid lijkt soms troef. U noemt de relatie met de burger een van uw speerpunten. Dan ligt hier een uitgelezen kans. De noodzakelijke coördinatie zoals opgenomen in het collegeakkoord dient op zeer korte termijn handen en voeten te krijgen. Wij verwachten dat u met dit onderwerp actief aan de slag gaat. En met spoed.

Voorzitter, als laatste de centjes. Er nadert slecht nieuws, want er zijn meevallers op komst. Zijn in het normale leven financiële meevallers iets om naar uit te kijken, in de politiek leiden meevallers niet zelden tot heftiger discussies dan tegenvallers. Op dit moment kennen wij de exacte korting op het provinciefonds nog niet, maar dat deze minder lijkt dan voorzien lijkt wel zeker. Wij verzoeken het college in dat kader allereerst te kijken naar de voorgenomen korting van 10% op de directe uitgaven. Eerder al hebben wij afgesproken daarmee zorgvuldig om te gaan en geen bezuinigingen door te voeren die een maand later wellicht niet nodig zullen blijken. De financiële ruimte die er aan lijkt te komen biedt een uitgelezen kans om die zorgvuldigheid ook daadwerkelijk te betrachten en met deze problematiek genuanceerd om te gaan. In plaats van overal 10% te korten, hoe verdedigbaar ook als de financiële nood hoog is en daartoe dwingt, krijgt het college de mogelijkheid om meer in detail te bezien wat waar wel en niet mogelijk en wenselijk is. Waarbij het halen van het beoogde bezuinigingsbedrag minder relevant is in geval van een fikse meevaller. Kortom: wij raden u dingend aan de stofkam erdoor te halen in plaats van de botte bijl.

Voorzitter, ik rond af. Ik noemde eerder al de bouw van de natuurbrug tussen Bussum en Hilversum. De start hiervan valt nagenoeg samen met de start van dit college. Alsof deze symboliek zo gepland was. Wij hopen en verwachten dat de bruggen die dit college zal slaan net zo robuust zullen zijn als deze grootste natuurbrug ter wereld.

Dank u.