Uit dit laatste rapport blijkt dat de werkelijke uitstoot van TATA Steel fors hoger is dan de ‘uitstoot op papier’. In de eerdere onderzoeken naar volksgezondheid is het RIVM uitgegaan van deze gemeten uitstoot. Dat betekent niet dat de gezondheidseffecten nog groter zijn dan uit het eerdere RIVM-rapport al bleek. Maar ook dit rapport is weer zeer zorgwekkend. Weer blijkt dat de huidige wetten ontoereikend zijn om onze gezondheid echt centraal te stellen. Omdat alleen grote uitstoters hun uitstoot moeten melden, blijft een aanzienlijk deel onopgemerkt. We zijn ons wéér kapot geschrokken! Wat is eigenlijk de waarde van ons vergunningenstelsel als we helemaal niet weten wat echt wordt uitstoten? Hoe beschermen we onze inwoners en hun gezondheid dan?

Hoewel de betrokken gedeputeerden alles doen wat ze kunnen om het tij te keren, is de landelijke wetgeving nu zo dat meer actie niet mogelijk is vanuit de provincie. Met het uitvoeringsprogramma VTH TataSteel 2020-2022 en het programma TataSteel 2020-2050 doet de Provincie wat binnen haar mogelijkheden ligt om TATA Steel schoner en duurzamer te maken. De grenzen van de middelen die de Provincie kan inzetten zijn inmiddels bereikt.

Dit rapport maakt opnieuw duidelijk dat actie vanuit Den Haag nodig is. We zijn bezig alle vergunningen aan te scherpen, er is een luchtnet geïnstalleerd en de handhaving is geïntensiveerd. Maar wat we echt nodig hebben om de gezondheid van burgers in de IJmond te beschermen, is aanscherping van het landelijk stelsel en de normen. Te beginnen met een wijziging dat álle bedrijven die schadelijke PAK’s en andere gevaarlijke stoffen uitstoten dat verplicht moeten melden, zodat de gezondheid van burgers niet alleen op papier beschermd wordt, maar ook in werkelijkheid.

Deze aanscherpingen blijven tot nu toe uit. Wij leven mee met de frustratie die de IJmonders hierover hebben en de voortdurende zorgen over hun gezondheid en die van hun kinderen. Wij zullen er alles aan blijven doen om de IJmond zo snel mogelijk schoner en gezonder te maken.