Onderwerp: ontwikkelingsbeeld Noord-Holland-Noord

Door de leden Butter (VVD), Kraak (VVD), Driessen-Jansen (VVD), Bruins Slot (CDA) en Binnema (GroenLinks) wordt het volgende amendement voorgesteld:

Provinciale Staten van Noord-Holland, in vergadering bijeen op 11 oktober 2004;

gelezen voordracht 69 aangaande het ontwikkelingsbeeld Noord-Holland-noord en gehoord de discussie hieromtrent;

overwegende dat het door GS ingenomen standpunt in de nota van beantwoording de positie van de grondgebonden landbouw meer wordt versterkt dan in het ontwerp-ontwikkelingsbeeld is weergegeven;

besluiten, de volgende tekst in het ontwikkelingsbeeld op te nemen:

"Uitsluitingsgebieden zijn overwegend in gebruik voor land- en tuinbouwdoeleinden. Mede door dit gebruik blijft het voor die gebieden karakteristieke landschap behouden. De aanduiding uitsluitingsgebied beperkt als zodanig niet de uitvoering van de land- en tuinbouw. Wij hechten groot belang aan het behoud en versterking van de grondgebonden landbouw. Niet alleen vanwege de economische betekenis van de melkveehouderij en de akkerbouw, maar ook in verband met het feit dat vooral deze sectoren zorgdragen voor het behoud van de open ruimte. Deze landschapsbeherende functie geldt voor grote delen van de op kaart 1 voorkomende zoekgebieden en uitsluitingsgebieden".

aangenomen met algemene stemmen.