Zita Pels

Lijsttrekker

We staan voor grote maatschappelijke veranderingen. Zo zorgt het klimaatakkoord van Parijs voor grote kansen, maar stelt het ons ook voor grote uitdagingen. Het is belangrijk dat we de kansen samen benutten en de lasten eerlijk verdelen. Wij moeten oog hebben voor hen die het al zwaar hebben en waarvoor de transitie een te grote belasting dreigt te worden. De transitie die we doormaken moet niet alleen het klimaat verbeteren, maar ook voor een sociale transitie zorgen. Zo wordt onze provincie niet alleen duurzamer en groener, maar ook eerlijker.

Als directeur van een stichting die geboren is vanuit een bewonersinitiatief en die heeft moeten strijden voor haar voortbestaan, weet ik als geen ander dat de overheid meer zal moeten gaan samenwerken met burgers. Ook de provincie moet nadrukkelijker de verbinding leggen met burgers, organisaties en met lokale bestuurders en politici. Samen bouwen we aan de provincie van de toekomst.

Al van jongs af aan leef ik volgens de regel dat als je de wereld graag ziet veranderen, je deze verandering zelf zal moeten brengen. Samen met een sterk team ga ik die uitdaging graag aan.

Lees hier wat de kandidatencommissie schrijft over Zita.